cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Soup of the day

Kategori: LCHF min mat



 
Eftermiddags"träningen" under torsdagen blev 1,5 timmes promenad som avslutades med - som jag nämnde igår - "Annie" fast squats (knäböj) istället för double unders.
Kände mig ringrostig efter bara en veckas träningsuppehåll, men kom igång och körde på ganska bra efter halva WOD:en! :) 
 
Soup of the Thursday blev Champinjonsoppa med panerad halloumi som tillbehör - smäskigt!
Jag gjorde dessa halloumis på nyårsafton och serverade då jordgubbar och liiiiite lite balsamico till: de söta gubbarna och den salta osten passade verkligen super ihop :D
 
Champinjonsoppa
Smör
450 g frysta tinade champinjoner (hmmmm.... färska är bäst men det är fasiken bra med fryst ibland!)
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
3 dl kycklingbuljong - tillagade ugnsstekt kyckling kryddad med taco kvällen innan så jag tog buljongen därifrån!
2 dl vatten
400 g krossade tomater
Salt
ingefära
Timjan
Svartpeppar
2 dl kokosmjölk
 
Bryn finhackad lök och vitlök i smör, tillsätt champinjonerna och låt vätskan stekas bort. Tillsätt de krossade tomaterna och alla kryddor - låt bryna ca 5 minuter.
Häll på buljongen och vatten, detta ska sedan koka ihop i ca 15 minuter. Häll allt i en mixer och mixa ordentligt - ska vara nästan slätt. 
Häll tillbaka i kastrullen, tillsätt kokosmjölken och värm på. Klart!
 
Panerad halloumi
1/2 halloumi
1 uppvispat ägg
<1 dl mandelmjöl
smör
 
Skär halloumin på längden så att det blir breda nästan centimetertjocka skivor. Vänd i ägget och därefter mandelmjölet.
Stek i ganska rikligt med smör - mjölet drar åt sig en del - till ena sidan fårr färg. Vänd ostarna och tillsätt lite mer smör om det behövs.
Jag lät dem sedan rinna av på papper innan jag skar den på diagonalen ;)
 
 
  



 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: