cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Veckans soppa

Kategori: LCHF min mat

 
Vem säger att LCHF:are bara äter kött och därmed bidrar till miljöförstöring?? Förra veckan åt vi vegetariskt  två gånger (okej, bortsett från kycklingbuljongen som ingår i denna soppa, men den hade jag sparat från förra gången vi åt kyckling)
 
Försöker ju att äta soppa åtminstone en gång per vecka (bara för att det är så gott ;)
Lördagens recept hittade jag för flera månader sen på någon amerikansk receptsajt som jag tyvärr inte minns namnet på nu. Bytte ut några ingredienser och höftade med måtten litegrann:
 
Valnötssoppa
Smör
1 rödlök
2 selleristjälkar
2,5 dl valnötter
4 dl kycklingbuljong
2 dl vatten
Det krämiga från 1 burk kokosmjölk
Salt
Svartpeppar
2,5-3 dl riven smakrik ost (jag hade Old Dutch Master)
 
Bryn den finhackade löken och sellerin i smör tills det blivit mjukt. Mixa tillsammans med valnötterna till det blir som en pasta - enligt receptet skulle det vara slätt, men det var lättare sagt än gjort!
Häll tillbaka i kastrullen och tillsätt all vätska samt kryddorna. Rör om så att allt löses upp. Låt koka en stund och tillsätt den rivna osten som får smälta i och lösas.
 
:)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: