cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Mina promenader!

Kategori: Allmänt

 
Sen jag bodde hemma och vi hade hund så har jag alltid tagit promenader.
När hundarna försvann så fortsatte jag att gå upp varje morgon och ta en morgontur – det tillhör liksom min rutin ;)
 
Att jag senare under tonåren fick höra att ”det är jättebra för fettförbränningen att promenera innan frukost” gjorde bara att jag hade ännu starkare vilja att fortsätta. Idag gör jag det dels för mitt blodsocker – för att ”slippa” ta så mycket insulin – för att få frisk luft och lättare motion då och då (har ett ytterst stillasittande jobb).
För övrigt tycker jag att det många gånger är rogivande att bara vara ute och gå, filosofera på egen hand eller ”snacka skit”  med ett sällskap. 
Självklart ville jag ju nu ta reda på om det finns fler hälsofördelar med promenader, så jag kollade upp det! *hehe*
Hittade info här
 
Man tar bl.a upp:
Du får starkare hjärta
Promenader håller ditt hjärta friskt genom att sänka det onda kolesterolet och höja det goda kolesterolet. Genom promenader minskar också risken att utveckla högt blodtryck.
Håller magen igång
....i Sverige och Kalifornien har forskning visat att män med stillasittande arbeten löper betydligt större risk att drabbas av tjocktarmscancer än dom som har ett rörligt yrke.
Reglerar blodsockret
Minskar risken för bröstcancer
Sov bättre
Du blir gladare
Lättare att hålla vikten
Ger skydd mot Alzheimers
Mindre risk för benskörhet
Håller dig ung längre
 
Är man mer intresserad kan man även hitta info här
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: