cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Skolmat

Kategori: LCHF min mat



 
Jag vet inte var jag fick idén ifrån, men häromdagen gjorde jag Lapskojs till middag! Det var en av mina favoriträtter från skoltiden :)
Självklart skippade jag potatismosen och enligt de recept jag hittat på olika receptsajter skulle men "rimma och koka oxbringa". I dagsläget kändes det både för dyrt och för avancerat så jag fuskade :/ - köpte "Corned beef" på burk istället.
Den här cornade beefen var jättegod, men jag är lite tveksam till att köpa den fler gånger: sista ingrediensen (nr. 4 i listan tror jag att det var?) är socker.......... Kolhydratinnehållet var dock bara 0,75g/100g så jag lät det gå för den här gången. Nästa gång tänkte jag nog försöka rimma och koka min egen oxbringa. Om det inte går att köpa en färdigrimmad? ;D
 
Nåväl; till receptet
 
LCHF-Lapskojs
2 påsar fryst ekologisk blomkål 
2 schalottenlökar skurna i klyftor 
3 dl hönsbuljong - som jag fryst in sedan tidigare kycklingkok (eftersom att blomkålen är fryst och således innehåller vatten var detta lite för mycket)
>25 g smör
Ingefära
Muskot
Salt
3 msk färskost
1 burk Corned Beef
 
Lägg blomkål, schalottenlök, hönsbuljong, smör och kryddor i en kastrull. Låt vätskan koka in. Mixa allt slätt. Tillsätt färskosten och fortsätt mixa.
"Mosa" köttet i bitar och rör ner i blomkålsmoset. Låt stå en stund så att köttet blir varmt.
Klart!
 
 
      


 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: