cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Raka motsatsen

Kategori: Min diabetes

Den här veckan har verkligen varit raka motsatsen mot de senaste två, tre veckorna: mina värden har varit jättebra! - Bortsett från alla känningar, men de har jag fått för att jag trott att jag behöver mer insulin eftersom att det var vad som krävdes tidigare. Konstigt det där... Man vet liksom aldrig hur det kommer att ligga till. Spelar ingen roll att varje dag och vecka ser exakt likadan ut med tider, mat och träning. En sak vet jag i alla fall: sen jag började med LCHF så är det något lättare att hålla koll och svängningarna blir inte fullt så kraftiga :)

 

Körde typ fasta igår förmiddag, men låga värden förstörde litegrann. Jag ville verkligen äta så lite som möjligt för att inte sabba för mycket, så första gången tog jag 2cl mjölk (såna där små trekantiga tetra som man ofta använder till kaffe), två timmar senare: 4 hasselnötter, ytterligare en timme senare och en timme innan fastan skulle avslutas tog jag ett ägg.

Jag låg verkligen på gränsen hela morgonen - men hjärnan funkade ändå! Inte helt optimalt att göra så kanske, men jag hade ju bestämt mig... Skam den som ger sig! *hehe*

Det bästa med fastan är att man hinner ta en längre promenad på morgonen: så himla lugnt och fridfullt så dags på morgonen och när det dessutom är sol och vindstilla blir det ännu mysigare :)

 

Kvällens träning blev spinning! Som vanligt segstartad, men jag fick energi en liten bit in i passet - undrar om det kan vara EAA:n? Tar 5g nu innan träningarna och vad jag har märkt höjer det inte sockret nånting - den här veckan i alla fall ;)

 

Torsdag och soppa! Det blev löksoppa idag och till den åt vi fröknäcke med tryffelsalami (som jag för övrigt inte kommer att köpa något mer eftersom att den innehåller socker, råsocker, druvsocker, mjölkpulver, typ 5 E-ämnen....)

 

Har inga mängder, men det här är vad jag använde:

Gul lök

Salladslök

Purjolök

Vitlök

Smör att steka i

Kycklingbuljong (husmorstips; frys in buljong som bildas när du kokar en hel kyckling; köpebuljong innehåller ofta glutamat :P)

Grädde

Färskost (litegrann bara för att få soppan att tjockna)

Salt

Vitpeppar

Salvia

 

Mjukstek löken med kryddorna, häll på buljongen och grädden. Låt koka upp, tillsätt färskost. Mixa!


Kommentarer

  • ylva säger:

    Maten låter superb! skall prova! Hoppas sockret lika väl med 5 mg-re

    2012-06-08 | 22:31:14
    Bloggadress: http://cissif.logg.se

Kommentera inlägget här: