cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Varför alla dessa ägg??

Kategori: LCHF min mat

 
Jo, det ska jag tala om!
Jag äter ofta och gärna ägg i olika former till både frukost, lunch, middag, mellanmål, känningsmat.
Jag har varit uppväxt med att alltid få höra: "max ett ägg om dagen - det är inte bra för kolesterolet att äta för mycket". Men det har blivit ändring på det nu och jag tänkte lista en massa fördelar med denna fantastiska råvara
 
Till att börja med innehåller 1 ägg följande näringsämnen:
D-vitamin (bl.a för immunförsvaret) - 11% av dagsbehovet
E-vitamin (naturlig antioxidant då den skyddar cellerna) - 35% av dagsbehovet
Folat (vattenlösligt B-vitamin, viktigt vid nybildande av celler) - 11% av dagsbehovet
Selen (antioxidant som bl.a behövs för cellernas syreförsörjning) - 35% av dagsbehovet
B1 (bl.a förbättrar den inlärnings- och uppfattningsförmåga)
B2 (bra för förbränningen, huden, synen, håret och cellerna)
B6 (för omsättningen av aminosyror och kolhydrater)
B12 (bl.a bra för nervfunktionen)
A-vitamin (bra för skelettet, anses minska risken för hjärt- kärlsjukdomar mm)
Järn (många egenskaper, bl.a syretransorten i kroppen samt de röda blodkropparna)
Jod (tillverkning av sköldkörtelhormoner)
Zink (immunförsvar och ämnesomsättning)
Kalcium (skelett, muskler och nerver)
Kolesterol (uppbyggnad av celler)
 
Jag köper alltid ekologiska ägg! Hittade en bild över skillnaderna i hur hönsen lever:
 
 
Och här skillnaderna i de uppmätta näringsämnena:
 
 
 
Tittar man på näringsinnehållet/100 g så passar det min livsstil alldeles utmärkt:
141 kcal
12,6 g protein
10,1 g fett
0 g kolhydrater
 
Väldigt kort om kolesterol och ägg (vill man ha mer utförlig information kan man läsa om det här, här och här)
Kroppen behöver kolesterol för olika funktioner i kroppen och vad man kommit fram till via forskning så är det framförallt det goda HDL-kolesterolet som höjs av det fett som ägg innehåller. Dessutom handlar kolesterol inte om enstaka livsmedel utan om kosten i sin helhet.
 
 
Utöver ovan har jag använt mig av följande källor:
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: