cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Avkopplad söndag

Kategori: LCHF min mat

 
En timme och fyrtiofem minuterspromenad tog det oss att gå in till stan - hemifrån - och hämta bilen. Vi tog den på lördagen för att kunna lämna klädombyten och duschsaker utan att behöva åka hem mellan spabesöket och restaurangen.
Det var hyfsat behagligt väder och skönt att få en längre promenad.
 
När vi kom hem vankades frukost/lunch på balkongen och resten av dagen genomsyrades av ostress och lugn och ro - kan ha berott på att både jag och karln var helt utmattade i kropparna (antagligen pga massagen dagen innan). Det var till och med så att jag hade influensakänningar med ömhet i muskler och leder... Det vart ingen träning i alla fall ;)
 
Jag lagade Smörpocherad kyckling med blomkålsrisotto och tillbehör av kantarellcreme och pesto.
Receptet på kycklingen hittade jag på Världensbästamatblogg
 
Smörpocherad kyckling:
4 kycklingfiléer
1 msk dragon
1 dl smält smör (jag hade en blandning av smör och kokosfett)
2 finskivade vitlöksklyftor
Lite citronsaft (jag använder den gula flaskan)
1 dl torrt vitt vin
 
Lägg filéerna i en smord ugnsform, strö över vitlöken och dragonen. Häll därefter över det smälta smöret, vinet och citronsaften. Salta och peppra.
Klä formen med aluminiumfolie och baka i ugnen på 175-200 grader till kycklingen har en temperatur på 72 grader.
 
 
Blomkålsrisotto
1 blomkålshuvud
Havssalt
Smör
 
Ovan ingredienser var det enda jag använde till denna risott, men tillagningssättet är detsamma som här.
 
 
Kantarellcreme
Färska kantareller
1/2 gul lök
1 finskuren vitlök
Smör
2 msk färskost
Salt 
Svartpeppar
 
Stek lökarna tillsammans med kantarellerna i smör. Tillsätt persiladen och låt allt stekas mjukt. Lägg i färskosten, salt och peppar och sänk värmen. Låt osten "koka in".
Mixa i matberedare/mixer.
 
 
Peston
1 kruka basilika
0,25 dl pinjenötter
Olivolja efter smak
Riven parmesanost - ca 0,5-1 dl beroende på tycke och smak
 
Rosta pinjenötterna i en torr panna. Låt svalna. Mixa alla ingredienser - och häll på lite oliolja i taget för att få till önskvärd konsistens.
 
    
 
Middagsbilden ser inte så aptitretande ut, men jag lovar att det var gott! :)
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: