cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Orgie av mat

Kategori: LCHF min mat

Haha! Ja; tänkte delge lite bilder från de senaste dagarnas måltider!
 
 
Hamburgare á la Coach gjord på bl.a fläskfärs, mandelmjöl, ägg och cayennepeppar. Serverad med Zucchiini stekt i olivolja och fetaostcreme
Supergod lördagsmat!
 
 
Hallonpaj - fick receptet av en kollega som just börjat med LCHF :)
Jag justerade det litegrann i mängderna då jag tog en liten form, men originalreceptet ser ut såhär:
3 dl valfria bär
1 dl mandelmjöl
1 dl kokos
1 tsk vaniljpulver
50 g smält smör
1-2 msk sötrix
<0,5 krm stevia
 
Häll bären i en smord form. Krydda med rikligt med kanel och ingefära. Blanda övriga ingredienser och smula över bären. In i 175 gradig ugn ill pajen fått fin färg.
SÅ.JÄKLA.GOTT
 
  

Mat/-frukostmuffins som jag gjorde till Coach. Han behöver mallenmål på eftermiddagarna och kan inte käka nötter hela tiden. Jag hittade receptet här!
Om man vill ha lite mer matiga muffins så kan man knapersteka bacon och blanda i smeten, eller krydda med persilja, basilika eller dylikt.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Insulina säger:

    Det såg smarrigt ut :) Var hos diabsköterskan igår och bad att få se mina prover (nu 1år gamla). Han sa att blodfetter låg på 3 (vet ej vad han mena, Ldl, hdl, tryglicider?..) i vilket fall sa han att det inte var så bra. Ligger det på 3,5 ska man börja äta medicin för blodfetter!? Känns skitskumt! Jag är 24år och tränar som en tok och ska äta medicin mot blodfetter! :O Ska göra ett test i otober och då ska jag verkligen sätta mig in i det. Blev väldigt nyfiken på det efter att ha läst dina prover. Dåligt att dom inte kollar närmare på dåligt och bra kolestreol :/ Kram

    Svar: Jag tycker verkligen att du ska få begära att få se mer specificerat vilket kolesterol som var för högt - och förhållandet mellan det goda och det dåliga.Oavsett vilket som stiger så tycker jag verkligen inte att du ska börja med mediciner: då kanske du snarare ska kika mer på kosten.. Lycka till i oktober! :)
    Cissif

    2012-09-06 | 07:42:14
    Bloggadress: http://insulina.shapemeup.se
  • Camilla säger:

    Jag gillade muffinsarna jättemycket! hade dock inga muffinsformar hemma men det funkade bra att klicka ut dem på plåt också så att det blev "bullar"!

    Svar: De flöt inte ut under gräddningen? Man kan variera muffinsarna med olika smaker om man vill ha mer matiga - t.ex bacon, persilja, gräslök... :)
    Cissif

    2012-09-07 | 15:29:59
  • Camilla säger:

    Nej jag trodde att dom skulle flyta ut men dom höll sig faktiskt! flöt ut lite grand så man får göra dom "höga" först så blir dom som en vanlig bulle när dom är färdiga!

    2012-09-10 | 08:13:11

Kommentera inlägget här: