cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Mehico!

Kategori: LCHF min mat

 
Har äntligen hittat ett perfekt substitut för Nachochips
 
Jag halverade receptet med anledning av att jag inte vill kasta något om det blir äckligt ;)
 
Nachos
2 dl riven ost
1,5 dl mandelmjöl
Salt
Chiliflakes
Paprikakrydda
1-2 msk vatten
Havssalt (att strö över)
 
Blanda osten, mjölet och kryddorna. Tillsätt tillräckligt mycket vatten så att blandningen blir en deg när den arbetas ihop - behövs inte alls mycket!
Lägg degklumpen på ett bakplåtspapper, lägg ytterligare ett papper på degen, tryck till med händerna och kavla sedan ut till en tunnare platta. Ta bort det övre pappret.
Skär ut önskad form och strö lite havssalt över. Sätt in i ugnen på 175 grader 5-10 minuter eller till bitarna får färg. Ta ut chipsen, vänd på dem och ställ in ytterligare 5-10 minuter. 
För att de skulle bli ännu lite mer spröda sänkte jag värmen till 150 grader och lät plåten stå i ca 5 minuter till.
Låt svalna på ett galler.
 
Till mina chirre serverade jag bl.a majonnäs och guacamole med persilladesmak!
Nästa gång ska jag nog testa en annan kryddning på chipsen: taco eller bbq kanske? Eller varför inte cajun? Dragon kan nog vara nåt!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: