cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Mat och träning denna måndag

Kategori: LCHF min mat

 
 
 
 
Så var man tillbaka på jobbet och vardagen. Träningen ser ju lite annorlunda ut nu när jag inte kan använda handen som jag vill.
 
Coach inväntade mig för en gemensam träning den här kvällen :D
Ingen av oss var särskilt sugen och det tog emot en aning, men det var bara att ta sig i kragen och bege sig ut!
 
Vi värmde upp genom att promenera till slingan som ligger en kvart bort, joggade runt och avslutade med backintervaller.
Mina vanliga problem som alltid tenderar att uppstå när jag springer (värk i skuldror, nacke och huvud) påverkade såklart prestationen, men jag är glad att jag gav mig ut och jag kände mig faktiskt ganska slut efter!
Vi joggade ner efter intervallerna och gick sedan en omväg hem - medan maten stod på spisen gjorde jag ett 6-pack pass och Coach gjorde övningar anpassade efter sin skadade axel :) TEAM! *hehe*
 
Vad fick vi för middag då? Jo, jag gjorde marinerad stekt lax och ångkokt smörslungad broccoli - låter betydligt mer avancerat än vad det är! Tog nåntans runt en halvtimme och var superenkelt:
 
Laxen:
4 laxfiléer
Olivolja
Vitvinsvinäger
Salt
Svartpeppar
Ingefära
Sambal
Sesamfrön
 
Rörde ihop alla ingredienser till marinaden (inklusive sesamfröna), och hällde över och runt laxen. Det här förberedde jag innan joggingrundan!
Stek laxen i smör och vänd när den fått färg på ena sidan. När den är nästan genomstekt - ska vara lite rosa i mitten - stäng av plattan och låt fisken ligga kvar på eftervärme: hörde av nån tv-kock en gång att fisken blir genomstekt utan att få den där torra smaken om man stänger av plattan precis innan firren är klar.
 
Broccolin:
Broccoli
Vatten
Ev. salt
50-75 g smör beroende på hur mycket broccoli man har
 
Lägg/ställ en sil i/över en kastrull och fyll upp kastrullen med vatten tills ytan nästan når silen.
Koka upp vattnet.
Smält under tiden smöret, stäng av plattan och låt den vita "massan" sjunka till botten (skira smöret).
När vattnet i kastrullen har börjat koka: häll broccolin i silen i/över kastrullen och lägg på ett lock - låt ligga till broccolin blivit mjuk.
En enklare process är att koka den i en riktig ångkokare, men jag har ingen sån ;)
När brocolin är klar: häll över den i en tom kastrull och låt det skirade smöret rinna över - undvik att få med den vita massan - rör om. Vill man ha den salta smaken så kan man salta lite.
 
Har sagt det förut, men det tål att sägas igen: Coach åt inte fisk överhuvudtaget när vi träffades, idag kan han till och med bli sugen på det och jag behöver inte längre steka sönder laxen för att han ska kunna äta den :D
I'm happy!
 
Imorrn kommer lite fler recept från lördagkvällen - gonatt!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: