cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Söndagsmiddag

Kategori: LCHF min mat

Sedan flera år tillbaka har vi trott att jag och karln min är laktosintoleranta: innan vi började med LCHF alltså.

Han fick till och med en diagnos av nån "läkare" om att han saknar en viss gen som tar hand om laktosen.

Vi har ätit vanligt smör, Bregott och ost sen vi kom fram till intoleransen men övriga mjölkprodukter har varit laktosfria: inte det billigaste alternativet i mejerihyllan :S.

Idag kunde vi dock konstatera att även äkta 40% grädde utan karragenan (E407: cancerframkallande i djurförsök) funkar för magarna!

Jag har läst någonstans att kolhydrater kan ge samma symptom på magen som laktos; bubblig, gasig... mm - så det är ingen omöjlighet att det är det som har varit boven genom åren.

Mjölk dricker ingen av oss så det är inte ens värt att testa.

 

Vad serverades till middag idag då? Jo: citronpepparkryddad och ugnsbakad laxfilé, smör- och kokosfettstekt brysselkål och avocadoröra!

 

Citronpeppar tenderar att innehålla socker, glutamat och annan skit så jag gjorde min egen idag: blandade smaklöst kokosfett med citrondroppar, salt och svartpeppar som jag sen smorde in laxen med. Bakade i ugnen i ca 20 min på 200 grader.

Brysselkålen förkokade jag till den blev mjuk och stekte sen i kokosfett och smör tills den fått fin färg.

Hittade ett recept på avocadoröra på Arlas hemsida, men jag gjorde min egen variant: 2 avocado mixades med 1 vitlök, 1 dl creme fraiche, salt, svartpeppar, några citrondroppar och smakrik riven ost. Tog resterna av ostarna från i veckan!

Jag river alltid osten själv: färdigriven som man köper i affärn innehåller många gånger bl.a potatismjöl för att den ska vara separerad i förpackningen och inte kladda ihop...

 

 

 

 

Karln gjorde ugnsbakad vitlök till efter maten: M-M-M!

 

 

 

 

För första gången i år satt vi på balkongen och åt middag, luften var alldeles ljummen och det var hur mysigt som helst :)

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: