cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Middag med smak av Italien

Kategori: LCHF min mat

 

 

 

Fick ett recept på Kronärtskocksgratäng av en kollega för ett tag sedan; hon är inte LCHFare men det här passade mig alldeles utmärkt!


1 burk kronhjärtskockshjärtan (stor hacka)

1 vitlöks klyfta

Salt & Peppar

Lite pressad citron

Massa majonnäs ca 1/3 tub (jag höftade lite och använder burkmajo istället)

Parmesanost 200g (vet inte om det blev 200g - höftade bara)

 

Jag kryddade även med lite salvia

Blanda allt

Strö lite mer parmesan över

 

In i ugnen 175 grader i ca 10-15 min

Det blir lite flottigt med all majonnäs, men det kan man ju låta rinna av om man vill :)

 

Till gratängen gjorde jag parmachips och färsk kokt sparris.

Parmachipsen gör man bara genom att lägga på ett bakplåtspapper i 225 gradig ugn ca 10-15 minuter - beror på hur spröda och "brända" man vill ha dem.

Sparrisen skär man av botten på, kokar i ca 2-3 minuter om de är små men mina var ganska grova så det blev 5-6 minuter. Därefter slänger man i dem i iskallt vatten och låter stå en liten stund. Klart!

 

 

 

 

Coach är inte så förtjust i kronärtskockor, men den här rätten slinker ner! Det är så många fler smaker än bara kocka; bl.a parmesanost är en STOR favorit :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: