cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Mat och bak i bilder

Kategori: LCHF min mat

Gjorde ju som sagt en müsli igår: nedan är receptet som jag utgick ifrån, men jag ändrade måtten och en del av ingredienserna. Bytte exempelvis ut nyponmjölet mot lite fiberhusk och mandelmjöl.

Tog mandlar, paranötter, solroskärnor, pumpafrön, linfrön, valnötter, sesamfrön, fibrex, kokos... Vill man ha en söt smak på müslin så kan man ta lite vaniljpulver och/eller sötningsmedel! Nu gillar ju jag osötade flingor så för mig var det här bra som det var :)

 

 

 

 

Till middag varte korvgryta med en creme fraiche-klick!

Tog lite alla möjliga olika korvar som vi samlat på oss i frysen; kötthalten varierar mellan 70% och 92%. De bästa märkena är Garant och Twinner (Willys och Lidl), men - som jag har skrivit förut - innehåller de flesta korvarna potatismjöl, dextros och en del E-ämnen...

Grönsakerna i grytan bestod av zucchini, grön paprika, vitlök och schalottenlök. Stekte korvarna för sig och grönsakerna för sig: jag tycker att det blir bättre konsistens så.

Blandade i krossade tomater, den stekta löken och en massa olika kryddor i korvarna, lät det koka ihop med lite vatten och tillsatte grönsakerna på slutet. Serverade 34% creme fraiche till :D

 

 

 

 

 

Till avocado-lunchen idag gjorde jag ett cashewsmör som min syster tipsat om! Det var gott, men lite för "sött" i smaken för att äta till avocado - enligt min åsikt... Jag måttade egentligen inte utan gick på känn; lite mindre nötter (är ju trots allt 18g kolh/100g i Eldorados naturella cashew) och lite mer sesamfrön. Tack syster! <3

 

 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: