cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Lördagen!

Kategori: LCHF min mat

Iväg till träning och körde ett riktigt mördarpass:

 

200 squats (benböj)

25 burpee wallballs

25 burpee boxjumps

25 burpee pull ups

200 squats

 

Avslutning: 8 tabata situps

 

Energin och orken var inte på topp på det här passet; vet inte om det var pga att jag redan tränat 5 dagar i rad eller omdet berodde på något annat - prestationen var sådär men jag var riktigt nöjd med att jag faktiskt genomförde passet! Jag vart ju helt slut så... Däremot skippade jag 6-pack träningen: ville inte göra något halvdant när det nu bara handlar om 5-6min varje gång.

Mådde faktiskt ganska dåligt under hela eftermiddagen: vet inte om det berodde på träningen eller något annat, men kul var det inte! Mina värden var dock helt ok så det berodde nog inte på det.

 

 

Kvällen var desto mer trevlig! Gjorde avkall på koffeinfritt och drack en massa vitt vin, knaprade nötter, diper mm - hade redan planerat in en vilodag under söndagen (därav 6 dagar i rad under veckan) och tänkte mer eller mindre strunta i hur blodsockret skulle bete sig.

 

Vår trerätters bestod av:

 

Varm avocadoförrätt

0,5 avocado/pers

Hemmagjort kryddsmör med bla. vitlök, persilja, dragon, gräslök, paprikakrydda och lite urgröpt avocadokött

Stekt bacon

Smör och bacon fördelas på avocadohalvan och gratineras i 250 grader i ca 5-10min

 

Fisksoppa med smak av saffran serverad med vitlöksaioli

Färsk fänkål

Purjolök

Grön paprika

Bryn ovan i smör, tillsätt valfria kryddor såsom timjan, salt, vitpeppar samt 5-7 dl vatten

Låt koka till grönsakerna mjuknat.

Tillsätt

3 dl grädde

1 msk vit balsamvinäger

1pkt saffran

Koka ihop, sänk värmen och låt fisken - skuren i kuber - sjuda till den är klar. Jag hade torsk och lax! Serverade med en vitlöksaioli där grundreceptet kommer från Sigrid Bárány - tack för tipset syster! ;)

Receptet till soppan har jag hittat på någon LCHF-receptsajt som jag tyvärr inte minns längre...

 

 

Blåbärspaj och vaniljcreme

Eftersom att vi hade en nötallergiker på middag var jag tvungen att hitta på något annat än de "vanliga" pajbottnarna som man använder i LCHF. Jag tittade in på mariannslchf.se, knep ett grundrecept på tarteletter och gjorde om lite: tillsatte sesamfrön i smeten för att få till en struktur.

Blandade sen ihop blåbär med sötrix, stevia, kanel, ingefära, kardemumma, kokosflingor och vaniljpulver och hällde i pajformen. 175 grader i ca 30-45 min.

Vaniljcremen innehöll creme fraiche, vaniljstång, sötrix, stevia och äggula

 

Inte ofta man äter trerätters! :D

 

Hade en supertrevlig kväll och nedan är lite bilder på dukningen, de fina plantorna (nu kan vi äntligen sätta igång med eget "närproducerat" *hehe*) och blommorna som vi fick

 

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: