cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Upptagen helg!

Kategori: LCHF min mat

Har varit mycket matlagning, bakning, städning, pysslande, träning och shopping i helgen - kul när det händer mycket men helgen har verkligen svischat förbi!

Kommer att göra ett inlägg om vad jag har tränat - kul WOD:ar! - och hur mitt socker har varit, men här handlar det mest om maten och pysslandet ;)

 

Fredagen bjöd på Köttfärsgratinerad zucchini:

Delade 2 zucchinis på 2 och gröpte ur kärnhuset, in i 200 graders ugn i ca 15 min

Fyllde därefter med resterna av köttfärsen som blev över efter min köttfärspaj för ett par veckor sedan.

Strimlade mozzarella, blandade med riven ost och in i ugnen i ca 20 min

 

På lördagen ägnade vi oss åt shopping! Bland annat på Stadsmissionen där vi hittade en massa fina tallrikar, assietter och glas: blev ett assnyggt kakfat som vi pysslade ihop hemma under kvällen ;D

 

Till middag gjorde jag: Ugnsbakade grönsaker (champinjoner, minimajs - färre kolhydrater än i vanlig majs! - sockerärtor, rotselleri och paprika) med pestogratinerad kyckling och vitvinssås:

Peston hade jag rört ihop tidigare i veckan; basilika, rostade pinjenötter, olivolja och parmesanost. Bredde den över kycklingen och lät stå på galler i ugnen över ett vattenbad i ca 20 min på 175 grader.

Vitvinsåsen innehåller finhackad gul lök, vitlök och fänkål som jag stekte mjukt i smör. Tillsatte vatten, oregano och salt - lät koka ihop. Hällde därefter över lite grädde.

Det roligaste med vitvinssåsen var att jag glömde vinet!! ;) Tillsatte det på slutet istället *hehe*

 

Idag, söndag, har vi haft födelsedagsfika för min mor hemma hos oss. Jag gjorde kokosglass - väldigt uppskattad! - och kakfatet kom väl till pass för allehanda nötter, mörk choklad, ostkex och jordgubbar :D.

Mamma hade bakat en jättegod bärpaj: i LCHF-style såklart. I och med att hon själv äter enligt LCHF så är det det enda vi bjuder på när vi själva ordnar fika... Resten av vår familj verkar ju hitta det de gillar av vad vi erbjuder så det funkar för alla!

 

Jag måste erkänna att allt fika blev nog lite för mycke för mig; struntar i middagen tack vare att jag fortfarande - 6 timmar senare - är mätt. Dessutom vart det lite hey baberiba för mitt blodsocker med annorlunda tider och mat/fika. Mejerier i större mängder och i kombination med annat höjer lätt värdena. Jag är också "orolig" att få för högt socker när jag äter sånt jag inte brukar, vilket resulterar i att jag tar mer insulin som leder till känningar osv...

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: