cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Sagt och gjort!

Kategori: Träning

 

 

Funderade ju häromdagen på att lägga in teknikövning i marklyft igår, torsdag - vilket jag också gjorde :)

Hade bett Coach om att följa med och kolla/ge förslag på förbättringar: det är fasiken svårt att få till rätt teknik! Tycker i alla fall jag...

Spänn magen, sug in luft i lungorna i själva lyftet, tryck ner hälarna "genom" golvet, rak nacke och rygg (titta snett nedåt i golvet under hela rörelsen - nacken ska följa ryggen i en rak linje), vinkla fötterna något utåt, i början av lyftet ska knäna vara 90 grader/strax under - rumpan ska vara precis nedanför knöjd, håll inte ut stången för långt från kroppen - dra den nära smalben och lår, skjut ut höften i toppläget.... Och ANDAS.

Utöver coach fick jag även tips från en annan kille på gymmet - uppskattas verkligen att folk som är vana och kan tekniken kommer fram och ger tips och råd på hur man ska förbättra sig! Inte så vanligt på gym tror jag: man vill liksom inte "rätta" någon annan.

 

Jag lyfte i alla fall ganska många gånger, men kände av träningsvärken från tidigare marklyftspass och löpning denna vecka! :P Har dessutom dragit på mig lite blåmärken på smalben och knän så det får bli långbent idag *hehe*

 

Middagen på detta blev en supergod omelett - som Coach verkligen har fått in snitsen på att göra! - och gul lök stekt i olivolja. Smaskens.

Resten av kvällen bestod mest i förberedelser inför dagens Midsommarfirande; lägger upp bilder mm sen, men vi hann även klämma in en liten promenad. Som soltörstare tar man ju varje tillfälle i akt att vara ute när det är varmt, ljust och uppehåll *hehe* Helst ska det vara vindstilla också! 

 

 

Ska köra ett pass nu på morgonen som vi fick i uppdrag från klubben: 2 varv av 800 m löpning framlänges och 400 m löpning baklänges. Eventuellt lägger jag till något mer i form av tabata, men av erfarenhet vet jag att man blir GANSKA stum i benen av den här WOD:en ;)

 

Fick frågan häromdagen om hur många gånger i veckan jag tränar. Jag försöker hålla mig till 5 - "jaha, inte mer?"... Jag tror i ärlighetens namn inte att jag skulle orka det; en dags vila i veckan skulle inte räcka och även om promenader inte är träning så använder jag ju kroppen - på sommaren blir det ungefär tre om dagen: utöver träning.

Jag lägger istället in några timmars långpromenad om det är fint väder de dagar jag vilar från träningen...

 

Ha en toppenbra Midsommarafton! (och dag ;D)

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: