cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Säg den lycka som varar för evigt.....

Kategori: Min diabetes

 

 

 

Jag var ju så himla nöjd med mina värden senast igårkväll, men redan innan läggdags hade blodsockret stigit utöver det "vanliga".

Vaknade med ett förhållandevis ganska högt värde imorse och även om jag inte har haft superhögt blodsocker idag så har jag behövt ta mer insulin än de senaste veckorna... :P Börjar fundera på om man ska ta högre långtidsverkande insulin på eftermiddagen och kanske skippa måltidsinsulinet helt och hållet på kvällen - det kanske ger mig ett bra morgonvärde så att hela dagen blir bättre?

 

I och med att jag vaknade med ett ganska dåligt värde så var jag på mindre bra humör hela förmiddagen, men jag lyckades ju i alla fall hålla fastan i 16 timmar utan att äta NÅNTING! Alltid något positivt ;).

Funderar på att testa fasta en hel vecka i sträck: se hur värdena påverkas av det... Nästa vecka kanske? Eller veckan efter; för att rensa ut midsommarfirandet *hihi*

 

Dagens middagstips:

Spenatsoppa med ägghalvor


Smör

Schalottenlök

Purjolök

1 pkt fryst spenat

Muskot

Svartpeppar

Salt

Gurkmeja

Ingefära

0,5 dl vitt vin

1 L vatten

1,5 dl köttbuljong eller annan (jag hade kvar buljong/sky från kött som jag stekt i veckan)

1 burk kokosmjölk (17g fett, 1g kolh)

 

 

Bryn löken i smöret, tillsätt spenaten och alla kryddor.

Bryn till spenaten blivit något mjuk.

Häll på vattnet, vinet och buljongtärningen. Låt koka ihop och häll därefter på kokosmjölken.

Koka ytterligare ca 20min eller till soppan tjocknat något. Mixa ordentligt i matberedare.

Servera med kokta ägghalvor!

 

Nähäpp; nu ska jag nog ta och läsa nya numret av Mat&Hälsa! ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: