cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

I made it! ;)

Kategori: Min diabetes

 

Jag lyckades fasta utan att få känning! Jag är sååååå GLAD! Jag sänkte det långtidsverkande insulinet med en enhet igår eftermiddag så jag vaknade med ett helt perfekt värde imorse.

 

Efter 15 timmars fasta låg det kvar på ungefär samma värde som när jag vaknade. Jag tog då två enheter snabbverkande måltidsinsulin och mitt fantastiska proteinpulver och gick sen ut på en promenad ca 30 min. Handlade lunch på vägen tillbaka till jobbet (ICA's salladstonfisk, olivolja, getbrie, avocado och ett kokt ägg - hemifrån).

Kändes som att jag egentligen kunde ha struntat i att äta: proteinet räckte faktiskt! Men jag ville ha energi tll kvällens CrossFit-pass så...

Var alldeles, alldeles lagom mätt efter lunchen och kände mig faktiskt fortfarande pigg! Dock hade jag fyllt på med ytterligare en enhet måltidsinsulin, vilket gjorde att jag fick känning två timmar senare. Men jag blev faktiskt "glad" över det: det betyder att jag förhoppningsvis kan slippa de höga värdena som jag ALLTID får efter lunch :D

 

 

Apropå känningar; jag äter ju nötter varje gång jag får lågt blodsocker... Det är min stora last: jag ÄLSKAR nötter - macadamia, para, valnötter, mandlar, pecannötter, ibland jordnötter. Naturella som saltade!

 

Har läst väldigt mycket på sista tiden att man kan unna sig nötter ibland då de innehåller höga halter av Omega-6 (för höga halter Omega-6 i förhållande till Omega-3 kan leda till inflammationer och plackbildningar i blodkärlen).

Jag tröstar mig med att jag äter Omega-3 tillskott och äter mindre av jordnötter - som jag har förstått ska innehålla mer Omega-6 än de andra - men jag måste nog börja fundera på att dra ner nötkonsumtionen. Frågan är vad jag ska äta istället för det när jag får känning? Ägg funkar ibland, men andra gånger räcker det inte - man blir mätt men blodsockret stiger inte...

Eller så får jag helt enkelt undvika känningar! *hehe* Ta mindre insulin och våga chansa...

 

Får se hur länge den här fantastiska vågen med alldeles jättebra värden håller i sig nu bara! Har ju erfarenhet av att värdena håller sig bra två veckor, sen börjar de stiga och jävlas i två, sen går det tillbaka... Jag HOPPAS att jag har kommit något på spåret nu och att det håller sig! *håller alla tummar och tår*

 

Nu ere dags för en efter-träning-och-middags-promenad med coach! Lite av en tradition att vi gör såna på "sommaren" (när den nu behagar dyka upp!!)


Kommentarer


Kommentera inlägget här: