cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Helgens träning, värden och fasta

Kategori: Min diabetes

För ovanlighetens skull tränade jag en fredag: jag var inställd på hur jag skulle lägga upp passet, men veckan tog ut sin rätt och jag tappade motivationen: det blev enbart styrketräning på gymmet och sen 6-pack. Kändes ovant att köra vanlig gymträning! ;)

Sommarträningen på klubben kommer bl.a att infalla på fredagar framöver, men då har man folk runtomkring sig som peppar och kämpar järnet - tror inte att det är en bra veckodag för mig att träna solo ;).

 

Lördagsmorgonen lade jag på en 45 min lång promenad i hällregnet och sen en 6-pack promise på det istället för träning - börjar närma sig slutet nu! En del övningar är lite för avancerade, men då byter jag bara ut dem mot något motsvarande.

Ät en riktig lyxfrukost efter det: bacon, avocado, äggröra med ost och OEUFS AU COCOTTE! Låter extremt komplicerat, men det är banne mig den enklaste äggrätten jag någonsin testat - utöver kokt då såklart ;)

 

 

 

Oeuf au cocotte:

1 ägg

1 msk grädde

Lite havssalt

0,5 tsk vit tryffelolja

Smörj en liten form med smör, knäck i ägget. Salta, häll på grädde och olja. Ställ i ett vattenbad (vatten upp till halva lilla formen) och in i 190 graders ugn i 15 min - KLART!

 

Hade bra och jämna värden hela morgonen/förmiddagen efter den här frukosten. När det vankades fika hos min vän C så överdrev jag som vanligt vad gäller insulinet... Jag är ju som sagt så nedrans rädd för höga värden att jag allt som oftast tar mer än vad jag behöver. Ordet "fika" är så djupt förknippat med höga blodsockervärden att jag per automatik hellre tar några enheter extra - jag vågar liksom inte chansa.

Efter fikat hade jag i alla fall känning hela kvällen och natten vilket sabbade min fasta en aning :(...

 

 

Kul söndagsträning följde på nattens låga värden: ett intervallpass som kära syster tipsat om! Hon pepprar mig med löpträningstips/alternativ - vilket jag uppskattar jättemycket eftersom att jag själv inte orkar engagera mig i att ta reda på den typen av träning ;D

 

"En ganska brutal intervallstege: 1+2+3+4+5+4+3+2+1 min. Effektiv tid: 25min. Ståvila 60-90 sek mellan varje intervall. Försök att inte tappa för mycket tempo på seriens andra halva. 5min-intervallen ska ligga på ditt miltempo (tröskel) och övriga ska förstås anpassas därefter (1:an snabbast, 2:an näst snabbast osv). Försök att ha samma fart på andra sidan stegen som på första sidan, tappa inte. Spänn bålen, tänk framfot och använd armpendlingen."


Coach har fått tillåtelse av sin sjukgymnast att börja löpträna lite försiktigt så vi gjorde sällskap i spåret; kändes bra att ha honom peppandes hack i häl :)

Avslutade med 6 min 6-pack hemma i vardagsrummet!

Höga värden efter träningen ledde till att jag bara tog insulin och struntade i mer EAA eller proteinpulver - ville inte riskera nåt.

Vi promenerade runt på stan nån timme, en och en halv - sen kände jag mig allmänt konstig och väldigt hungrig: som tur var hade jag med mig ett kokt ägg som jag tog för att hålla mig till lunchdags. Sen var jag mätt ;) Haha - man klarar så på så otroligt lite efter fasta - känns faktiskt bra!


Lunchen som vi åt på Amy's kunde jag stå mig på i 7,5 timme innan jag var hungrig! Helt otroligt och det utan att ha nämnvärt ojämna värden. Såklart sjönk det ganska ordentligt den sista timmen, men jag är fortfarande fascinerad över att jag klarat mig så länge...


Aja; jag är så inne på det här med fasta nu att jag har bestämt mig för att köra det idag igen: den här gången ska jag försöka klara mig utan att åsamka mig själv känningar ;).

Periodisk fasta baseras mycket på funderingar över hur stenåldersmänniskorna åt och levde: ofta ägnade man morgonen och förmiddagen åt att jaga den mat man skulle äta. När jakten var över tillbringade man eftermiddagen/kvällen åt att äta upp allt, det ledde ju i sin tur till att maten återigen var slut på morgonen och man gav sig ut pånytt.


God natt!

Kommentarer

  • ylva säger:

    Häftigt! känningar/träning om det passar insulinberoende diabetiker? Intressant att följa dig som haft diabetes så länge och likaså fått insulin sedan barndomen, därav mer intressant! Maten verkar ju även hjälpa dig för stora blodsockerhöjningar trots aktiviteterna!

    Kanske åndå effektivt? Du kanske hittar ytterligare en väg - alla orkar väl inte träna i din utsträckning,

    2012-06-11 | 21:47:39
    Bloggadress: http://cissif.logg.se

Kommentera inlägget här: