cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Fylla på med kolhydrater...

Kategori: LCHF min mat

 

 

Efter en dag full av shopping med syster måste man ju fylla på med kolhydrater för att återhämta sig - eller INTE!! ;D

Jag körde min typ av uppladdning med LCHF-pasta carbonara - vart lite orolig att allt bara skulle bli en sörja (jag har aldrig testat att göra carbonara på vanlig pasta ens en gång), men det gick bra och blev supergott :)

Coach, som var en inbiten pastaälskare för ett par år sedan, tyckte att det här var ett riktigt bra komplement

 

Pasta carbonara med coach's smörstekta babyspenat


Pastan:

4 ekologiska ägg (jag köper uteslutande ekologiska ägg där hönsen har tillgång till utevistelse)

125g färskost

0,4 dl fiberhusk

 

Vispa äggen fluffiga, tillsätt färskosten och fiberhusken - vispa. Låt stå ca 5 minuter att svälla, sätt under tiden ugnen på 150 grader.

Dela smeten på två, kavla ut varje del mellan två bakplåtspapper ganska tunt - jag använder bakplåtspapper i silikon: då slipper man smörja pappret och dessutom återanvända dem flera gånger (miljösmart ;D). Lägg på en plåt och in i ugnen ca 10-15 minuter beroende på om man har varmluft eller ej.

Låt svalna på galler utan bakplåtspapper. Jag har fått låna pastamaskin från mina föräldrar så jag körde pastan genom den för att få bra storlek på strimlorna. Annars får man vackert skära för hand! ;)

 

Carbonarasåsen kommer jag inte ihåg var jag hittade receptet till, men det var väl nån LCHF-blogg..

2 pkt tärnat bacon

1/4 gul finhackad lök (beroende på storlek)

3 ägg

1 dl grädde

2,5 dl parmesanost

 

Fräs bacon och lök. Vispa upp äggen med grädde och rör i parmesanosten. När baconet är knaperstekt så blandar man försiktigt i pastastrimlorna och rör ihop tills det blivit varmt - sänk värmen på spisen här!

Ta av stekpannan/grytan från plattan, häll över äggblandningen och vänd försiktigt; akta så att inte röran stelnar i botten!

 

Smörstekt babyspenat á la Coach

Färsk babyspenat

Smör

 

Stek spenaten tills den krympt ihop! :)

 

Jag rostade valnötter och pinjenötter till det här. En del - coach - får något som kallas pinjemun av pinjenötterna så han fick hålla sig till valnötter istället!

 

Lördag och då drack jag vin till maten ;). Hittade ett ganska billigt på Systemet som dels var klimatkompenserat och dels, enligt baksidestexten, passade till pasta - perfekt! *hehe*


Kommentarer


Kommentera inlägget här: