cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Dagen efter..

Kategori: Min diabetes

 

 

När jag har haft dagar och kvällar fulla med mat och dryck - mer än det vanliga - så brukar jag, utöver extra insulin innan läggdags, också att ta nån/några enheter på nätterna för att värdena inte ska rusa i höjden till morgonen.

Blodsockret låg lite över min gräns för "acceptabelt" när jag vaknade på lördagen, så jag tog ett par enheter bara för att det inte skulle stiga ännu mer: jag hade inte planerat att äta något eftersom att jag fortfarande var mätt.

         Det skulle jag dock inte ha gjort för jag fick en rejäl känning ett par timmar senare. Så kom jag ju på att det blir så när man dricker alkohol som diabetiker: till en början - och gärna flera timmar efter - stiger sockret något för att sedan sjunka av sig själv.

Det kombinerat med effekterna från fredagens morgonträning och att jag tog insulin var något förödande. Fick trycka i mig nötter och lite grädde och sen bara sitta. Orkar inte prata, röra mig eller nånting när det är så pass lågt...

 

Någon timme senare varte en promenad och sen frukost/mellanmål/lunch vid tvåsnåret. Vi smakade pannacottan som Coach förberett och jordgubbar till. Jag resonerade som så att; jordgubbar innehåller en del fruktsocker, pannacottan innehåller mycket grädde och lite likör (socker) så jag tar mer insulin än om jag inte ätit! Sagt och gjort... Sen får man ju skylla sig själv när sockret rasar för andra gången... 

Jag tycker att det är så himlarns svårt att veta hur kroppen ska reagera: ena dagen är man väldigt "nyttig" och noga med vad man stoppar i sig, hur man tränar mm och allt flyter på bra med värdena. Nästa dag gör man på exakt samma sätt, men då är allt helt plötsligt annorlunda: antingen jättehöga värden eller också jättelåga.

När man sen är "onyttig" och gör avsteg, ja då är det klart som fan att det ska vara bra ändå! *haha*

 

All mat och dricka som intogs under Midsommar och Midsommardagen triggade igång ett sötsug som inte heter duga! Jag är liksom inte "van" att vara sötsugen längre så det var riktigt jobbigt... Som tur var stod jag emot - ja, okej då: EN liten mörk chokladbit med 16g socker/100g tog jag...

 

 

Sammanfattningsvis:

* Alkohol höjer blodsocker något men det sjunker sedan av sig själv så extra insulin är onödigt

* Fasta INTE om du vet att du kommer att äta mycket under dagen/kvällen efter 16 timmars fasta: man blir mätt på mindre mängder och mår bara väldigt dåligt när man ändå väljer att äta trots att magen säger stopp

*Ta lite insulin i taget och ät hellre mindre av det du vet är något sötare än vanligt

*Ät inte för sent ;)

*Träna gärna innan en sån här dag! Det gör att kroppen lättare kan ta hand om all mat.

*Drick varannan vatten; jag brukar faktiskt försöka hålla mig till det och jag slipper i stort sett alltid baksmälla + att det är mer behagligt att lägga sig när man inte är dyngrak.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: