cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Blodsockret dansade små grodorna på Midsommarafton...

Kategori: Min diabetes


 

Morgonen började hyfsat bra med värdena: borsett från känning som jag hade under morgonen och som saboterade min fasta en aning.

Jag och Coach stack ner till vår IP och tränade - både löpträningen som jag skrev om och sen lite tabata på det :)

Stannade kvar en stund extra bara för att få njuta av solen *njöt*

 

Värdena hade ju såklart stigit men jag tog ett par enheter insulin och började sen göra mig iordning. Ca 15 timmar efter att jag påbörjade fastan, tog jag en skopa protein blandat med kokosmjölk - så himlarns gott! ;D

Men det var nånting som gjorde att blodsockret sköt i höjden (brukar aldrig stiga så mycket som det gjorde den här förmiddagen, särskilt inte efter träning... ). Funderade på om jag kanske hade behövt minska på kokosmjölken och tagit lite vatten? Eventuellt spär man ut proteinet på ett annat sätt med vatten än kokosmjölk?

 

 

Vi tog oss i alla fall iväg till firandet! Jag hade förberett lunchen kvällen innan - smörgåstårta - men vi alla hjälptes åt att dekorera den. Jag blev riktigt nöjd! För att aldrig ha bakat smörgåstårta förut, till att göra en LCHF-variant med hemmagjord leverpastej vart den bra - och det tyckte alla andra också :) 

Tack vare att vädret för en gångs skull var bra på Midsommar kunde vi njuta av lunchen och ett glas champagne i solen *lyckan var fullkomlig*

Eftersom att sockret var så högt vräkte jag självklart på med insulin; något jag fick ångra ett par timmar senare *suck*. Vrålkänning och eftersom att man var mätt efter lunchen blev det bara jobbigt att äta :P

 

Under några timmar framöver ägnade vi oss åt tipsrunda, boule och kubb - återigen: vilken himla tur att solen sken. Tänk vad beroende man är av vädret! Man kände sig lite som öfverklass när man gick runt där med sitt whiskeyglas och och slängde kulor *hehe* (whiskey är helt ok ur blodsockersynpunkt)

 

Middagen innebar grillning och ett par timmars förberedanden; det var mycket som skulle grillas och många tillbehör. Trots att vi alla hade förberett en hel del så tog det ganska mycket tid i anspråk att göra klart det sista. Dessutom var de flesta av oss fortfarande mätta efter smörgåstårtaan - för att inte tala om allt godis som några åt - så vi började att laga maten ganska sent.

Nu var blodsockervärdena helt ok sedan känningen tidigare på dagen (testade värdena nn gång i timmen och märkte att det steg), men jag visste att det skulle bli mycket mat samt att blodsockret skulle stiga efter känningen så jag tog ganska många enheter men "fördelade" insulinet under några timmar före, under och efter maten.

 

Coach hade förberett en superfin pannacotta som vi dessvärre inte fick smaka: vi hade ätit klart middagen först vid halv elva-snåret och alla var proppmätta! :/

 

Av erfarenhet vet jag att varje gång jag går och lägger mig proppmätt, så stiger mina värden under natten vilket innebär att jag alltid tar nån enhet innan läggdags...

 

Lördagens värden kommer i nästa inlägg! Stay tuned... ;)

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: