cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

PF

Kategori: Träning

 

Jag har ju sedan en tid hållit på med Periodisk Fasta några gånger i veckan. Även Coach har börjat med det och denna vecka har vi båda två planerat att köra varje dag! Det kan vara lite påfrestande – särskilt den tiden då man i normala fall skulle ätit frukost, men det är bara att bita ihop och dricka vatten för att få mättnadskänslan ;)

Min/vår fasta går ut på att man inte äter någonting under en period av 16 timmar. Kaffe, vatten och té är ”tillåtet” och om man skulle vilja ha mjölk/grädde i så bör man hålla sig till max 1 tsk. Jag som tenderar att ibland vakna med känningar kan behöva ta ett par nötter, men jag försöker att hålla mig till ett fåtal så att jag precis kommer ”över gränsen”.

Under resterande 8 timmar får man äta vad man vill och när man vill – dock håller jag mig till LCHF och ofta inte mer än lunch och senare middag.

Inte alla, men vissa dagar tränar jag innan första måltiden, och då tar jag 10g EAA (aminosyror) för att inte förstöra något i kroppen. Har hört att man bör tillsätta ytterligare 10g varje timme fram till att man äter första gången, men det har jag inte gjort – mestadels pga mitt blodsocker som allt som oftast stiger efter träning och jag då inte vågar/vill ta nånting.

Tänkte här lista några fördelar med Periodisk Fasta:

*Proteinsyntesen med färre måltider är densamma som vid en högre måltidsfrekvens.

*Ökad förbränning av lagrat fett genom en längre period av ketos i kroppen under periodisk fasta.

*Vår kropp är troligtvis byggd för en måltidsfrekvens av 1-2 mål om dagen för att inte belasta organ och blodsocker dygnet runt om vi ser till fysiologiska förutsättningar vilket är fallet under periodisk fasta.

*I en studie visade man att en grupp människor hade dubbelt så många läkarbesök som den grupp människor som använde sig av periodisk fasta.

*Många av våra moderna sjukdomar tror man beror på höjt blodsocker och insulin och periodisk fasta ger en chans att återställa kroppen vilket gjort att man tror att man slipper hjärnsjukdomar som Alzheimers vid hög ålder.

*När det kommer till maten får du en chans att äta dig mätt samt lättare att inte överäta under hela dagen så länge du äter ”normal” mat vilket gör det enklare att ligga på kalorieunderskott vilket finns bevisning för att det förlänger livet.

*Du får en bättre dental hälsa/munhygien eftersom du inte äter hela tiden under periodisk fasta.

*Fastan ger dig hungersdämpning.

*Du får ett bättre immunförsvar.

*Lägre vilopuls.

*Högre tillväxthormoner sparar muskelmassan.

*Du får en bättre insulinkänslighet.

*Mindre eller inga blodsockersvängningar.

*Mer tid över på dagen samt mer tid för ätandet och vila efteråt vilket kan behövas.

*Billigare och mer lätthanterligt än de flesta andra dieter

 

Vad jag har märkt är att man, när man väl får äta, gärna sätter i sig allt man kommer över – då är det otroligt viktigt att man bestämmer från början VAD man ska äta och HUR MYCKET. Sen ska man även se till att äta långsamt! Man blir mätt på ytterst lite, jag brukar ”väcka” magen med något ganska neutralt såsom ägg, avocado, sallad, naturella nötter eller dyl. Min mage gör smått uppror om jag äter exempelvis olivolja, starkt kryddad mat, kokos- eller annat rent fett med detsamma efter fastan.

Om man är sugen på att testa fasta så finns det flera olika varianter utifall att den jag kör inte skulle passa. Finns supermycket info både i ovan länk och via Jonas Bergqvists blogg (vilken var den första jag läste när jag kom i kontakt med ämnet). Är även nyfiken på hans bok: LCHF & Träning!

Jag känner mig piggare under förmiddagen när jag fastar. Jag hinner dessutom med mer saker; det tar ju lite tid att förbereda frukost, äta och smälta maten.

Vad gäller träningen så TROR jag att jag orkar prestera mer: kroppen behöver liksom inte ägna sig åt att arbeta med matsmältningen utan kan lägga all energi på att orka jobba. Dessutom tror jag att musklerna har blivit lite mer definierade + att en del av kärlekshandtagen krympt bort ;D – svårt att säga eftersom att jag ser mig själv varje dag...

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: