cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Härliga söndag

Kategori: LCHF min mat

Det mest härliga med söndagen måste ha varit vetskapen om att jag INTE skulle jobba dagen efter ;D
 
Morgonen ägnades åt lite småpyssel innan jag och karln tog våra cyklar och begav oss in till stan! Det blåste lite väl mycket för vår smak, men solen sken ju i alla fall så vafan ;)
Vi tog med oss varsina två ägg, avocado och lite nötter - dagens frukost! Vi satt i solen på Skeppsholmen och blickade ut över vattnet. Nu satt vi så till att vinden blåste från alla håll och kanter så vi packade ihop och promenerade runt ön istället.
 
Tog en omväg hem och var tvungna att stanna ett par gångar: jag min idiot hade - i vanlig ordning - tagit för mycket insulin till frukosten och dragit på mig känningar. Jag kan inte säga det nog många gånger: ATT JAG ALDRIG LÄR MIG??
 
Nästa på schemat var grillning hemma hos mina föräldrar <3. Jag hade marinerat kyckling och gjort en ceasardressing som vi plockade med.
Min kära mor komponerade ihop en sallad gjord med bl.a jordgubb - supergod! Bilden har jag snott från henne :D
 
 
Receptet på denna (hoppas det är ok mamma?)
Isbergssallad
Gurka
Fetaost
Jordgubbar
Gräslök
Avocado
 
Receptet på min ceasardressing hittade jag på nätet nånstans, kommer inte ihåg var. Jag justerade det lite utefter tycke och smak:

2 1/2 dl rapsolja

1 ägg

1 msk citronjuice (i sån där gul flaska)

1 tsk dijonsenap

2 sardellfiléer

1 vitlöksklyfta (liten)

2,5-3 msk vatten

1 tsk vit balsamvinäger

Svartpeppar

Salt

Isbergssallad

ca 1 dl finriven parmesanost

Häll alla ingredienser utom parmesanost i ett mixerglas mixa ihop med en stavmixer tills det har blandat sig väl och blivit krämigt. Tillsätt osten, mixa lite till och blanda i mer vatten/ost/kryddor utefter smak och konsistens. Rör med sked.

Efter en god middag, trevligt sällskap och några glas vin cyklade vi hemåt igen - en riktigt skön dag! 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: