cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Grek-/libanesinspirerad middag

Kategori: LCHF min mat

   
 
...varte igår! 
Gjorde Fetaostfyllda kalvfärsbiffar, mhamara och ett försök att göra den aubergineröra som jag åt på Sonjas Grek i lördags.
Mhamaran (valnötsröra) och biffarna blev bra, aubergineröran var lite för rinnig men med god smak.
 
Fetaostfyllda kalvfärsbiffar:
Kalvfärs
Soltorkade tomater (finhackade)
Färsk basilika (finhackad, alt. torkad basilika)
Gurkmeja
Ingefära
Vitlök
Ägg
Salt
Svartpeppar
Kanel
Fetaost
 
Knåda ihop alla ingredienser utom osten till en jämn smet. Smula i fetan och knåda in den också. Forma biffar i valfri storlek - våra blev ganska tjocka, men det behövs nästan för ostbitarnas skull. Lägg på en smord plåt, in i ugne  på 175 grader till de är genomgräddade: de här krävde ca 15-20 min.
Stek en fin yta i smör i stekpanna/grillpanna.
 
Mhamara:
2 röda paprikor
1/2 chilifrukt 
1 vitlök (valfritt antal)
1/2 gul lök
Olivolja
Spiskummin
Valnötter
 
Hacka paprikorna, lökarna och chilin. Stek mjukt i olivolja. Krydda med spiskummin och salt. Mixa slätt med olivolja, tillsätt valnötter och mixa lite till.
 
Cissis variant av aubergineröran:
1 aubergine
Persilade
Salt
Majonnäs
 
Picka hål på auberginen och lägg den i 225 gradig ugn i 15-20 min eller till auberginen är mjuk. Ta bort skalet.
Skär i mindre bitar och mixa tillsammans med persilade, salt och LITE majonnäs (jag hade drygt 2 msk och det var för mycket, tippar på att mindre än hälften räcker - prova fram rätt konsistens)
 
 
Smaklig!
 

Kommentarer

  • Camilla säger:

    Gjorde en variant av färsbiffarna men med vanlig köttfärs, och mhamaran, den var ritkigt god! hade däremot i LITE salt också. åt det till rotselleripure och stekt vitkål, det funkade också!

    Svar: Jag vet ! Mhamaran är asgod :) - hade också salt i - missade att skriva det ;)
    Cissif

    2012-07-31 | 20:36:37

Kommentera inlägget här: