cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Ändrade planer

Kategori: LCHF min mat

Planen var att fasta och träna även denna morgon, men en vän behövde hjälp av min hjälpsamma karl, så vi tog en roadtrip 2,5 timme snett nedåt i landet.
Gick upp vid 6-snåret för att komma iväg i någorlunda tid och även kunna förbereda lunchen att ta med: några färdigstekta köttbitar från frysen, kokt ägg och majonnäs. Även lite nötter om det skulle behövas.
 
Vi körde några småstopp på vägen tillbaka igen, vilket resulterade i att vi kom hem ganska sent och middagen var klar först vid niosnåret på kvällen (återigen: sena middagar och stillasittande dagar är inte optimalt för mitt blodsocker..)
Men vi hade en supermysig kväll på balkonen i värmen! Jag lagade chicken nuggets medan karln fixade cheddardip, gurka och skar upp en av våra hemodlade paprikor :)
Supergott och trevligt med lite dipmiddag. Receptet på nuggets har jag hittat i Monique Forslunds kokbok "LCHF för hela familjen". Jag lade till och ändrade lite:
 
Chicken nuggets:
Kycklingfilé
Ägg
Svartpeppar
Salt
Fläsksvålar (jag har köpt på Willys)
Sesamfrön
Dragon
Kokosfett
Smör
 
Skär upp kycklingfilé i mindre bitar. Vispa upp ägg med salt och svartpeppar. Mixa fläsksvålarna med sesamfrön och dragon i matberedare/mixer. 
Doppa filébitarna i ägg och vänd i fläskmixen. Stek på ganska hög värme i mycket kokosfett och smör tills kycklingen är genomstekt.
 
Cheddardip:
Riven cheddarost (långlagrad)
Creme fraiche
Salt
Cayennepeppar
 
Värm creme fraichen, smält ned den rivna cheddarosten och krydda med salt och cayennepeppar. Låt svalna.
 
      
 
Eftersom att det inte blev någon träning under tisdagen, kör jag klubbens tisdagspass idag istället:
 
SWOD:
3-3-3-3-3 floorpress (bänkpress på gymmet för mig)
 
WOD:
40 push ups
50 sit ups
40 utfallssteg
 
Sen ska vi ut i solen och bara VARA! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: