cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Chickon!

Kategori: LCHF min mat

 
Kan inte komma med uppdatering varken på gårdagens mat (matlåda) eller träning - jag hade känningar under hela dagen pga omställningarna av insulindoserna och när jag kom hem från jobbet på kvällen låg det lågt som 1,2 så jag skippade löparturen (tar den imorgonbitti istället). Åt en matlåda och stack iväg och handlade istället!
 
Däremot kan jag bjuda på en kycklingrecept som jag gjorde i söndags:
Ugnsgrillad salviakyckling med vitlöks- och chiliaioli serverad med blomkålsrisotto!
 
Kycklingen
Kycklingfilé
1-2 msk rödvinsvinäger
ca 4 msk olivolja
1 tsk tryffelolja
1.5-2 msk salvia
salt
gurkmeja
ingefära
olivolja/smör att steka i
 
Blanda marinaden och häll den över kycklingen. Lägg allt i en plastpåse och låt ligga några timmar (fördelaktigt att blanda ihop på morgonen).
Stek kycklingfiléerna i en blandning av smör oc olivolja - de ska bara få en fin stekyta.
Ställ in i på ugnsgaller ovanför ett par deciliter vatten i 175 gradig ugn till dess att den tjockaste delen av kycklingen har en innertemperatur på 72 grader. Beroende på ugn så varierar tiden mellan 20-30 minuter ugefär. Klar!
 
 
Vitlöks- och chiliaioli
1 tsk vitvinsvinäger
1 ägg
1 tsk dijonsenap
2 cm finhackad chili
salt
2,5 dl rapsolja
1 pressad vitlök
1-2 tsk creme fraiche
 
Se till att alla ingredienser är rumstempererade! Mixa allt utom creme fraichen med en mixerstav i ett högre mixerglas. Dra staven långsamt uppåt så att allt blandas till en tjock sås.
Rör i creme fraichen - klart!
 
 
Blomkålsrisotton
Ett blomkålshuvud eller fryst blomkål
Smör
Havssalt/salt
 
Riv blomkålen (jag har en matberedare till det), lägg den i en smord djup plåt. Salta och lägg smörbitar här och var.
Ställ in i 175 gradig ugn. Rör och tillsätt mer smör då och då så att blokålen inte bränner fast. Klar på ca 30-45 minuter beroende på vilket tuggmotstånd man vill ha. Färdigt!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: