cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Typisk helgmat

Kategori: LCHF min mat

 
Varte igår, lördag: Tacos! Svensson-mexarmat ;)
En annan är ju uppväxt på att äta tacos varje helg... Och varje födelsedag... Och varje tjejmiddag när man gick i skolan ;)
 
Jag köper numer bara tacokrydda från LCHF-butiken på nätet: den man köper i butikerna innehåller ofta socker/dextros samt glutamat (E621) - vilket jag vill hålla mig borta ifrån.
 
 
Dock brukar jag tillsätta mer salt: tycker det saknas lite i den här blandningen - som för övrigt är ganska stark! :)
 
Tidigare blandade vi alltid i creme fraiche i guacamolen, men jag tycker att avocadosmaken kommer fram mer och är mycket godare om amn utesluter det helt och hållet. Dessutom drar jag ner lite på mejerierna och tar bara en klick creme fraiche (fullfet såklart!) på tallriken.
2 avocado
1 vitlöksklyfta
Mixa!
 
Tacosås har jag faktiskt hittat en hyfsad: "no sugar added" och den innehåller inte mer än 6g kolhydrater/ 100g
Helt ok, men håller mig ändock till en mindre mängd (majsstärkelse)
 
 
 
Osten (fet variant minst 28% fetthalt) river jag alltid själv: färdigriven ost i butik innehåller ofta potatismjöl eller dylikt för att inte klibba ihop. Plus en massa andra tillsatser många gånger.
 
Till det hade vi gurka och hemmagjord - :D - paprika!
Majsen plockas bort då den består av en ofantlig mängd kolhydrater (som höjer mitt blodsocker till skyarna). Just denna dag skippade vi sallad, champinjoner och en del andra tillbehör: ont om stålars denna månad gör att man behöver snåla in på minsta "onödig" kostnad.
 
Portionen var kanske lite väl stor, men vad fanken: det var ju lördag och så nedrans gott! ;)
Rosévinet som vi hade hemma sedan tidigare passade bra att inta på balkongen - dock inte tillsammans med tacos *haha*.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: