cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Smörbollar/-smet med smak av kokos

Kategori: LCHF min mat

 
Jag undviker i så stor utsträckning som möjligt att äta socker och dåliga kolhydrater. Det är sällan jag äter LCHF-bakverk: håller mig hellre till mat eller snacks i form av nötter och fläsksvålar - det funkar bäst för mig!
 
Dock hittade jag ett recept på vaniljbollar för en tid sedan. När jag är "sötsugen" och VILL äta något som för mig är onyttigt (bara för att det SMAKAR sött) tycker jag att det här är supersmidigt och jättegott! Jag har gjort om det efter eget tycke och smak:
 
50 g smör
1 dl mandelmjöl
0,75 dl hasselnötsmjöl
1 dl kokosflingor
0,5 dl rostade kokoschips (osötade)
knappt 0,5 msk sötrix
0,5 krm stevia
1 krm vaniljpulver
1 tsk kaffe
 
Mixa allt i matberedare/mixer! Antingen kyler man smeten för att senare kunna rulla till bollar, eller så äter man den direkt - som den är!
Ganska mäktig så man orkar inte särskilt mycket :)
 
 

Kommentarer

  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Det där låter super gott, älskar kokos, mandlar och hasselnötter. De ska jag prova! Trevlig helg!

    Svar: Gör det! Det var verkligen supergott - lägger man till lite kakao så får man chokladbollar ;) Trevlig helg
    Cissif

    2012-08-25 | 16:21:29
    Bloggadress: http://www.valbefinnaren.blogg.se

Kommentera inlägget här: