cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Lördagsmotion

Kategori: Träning

 
Kände mig riktigt hurtig igår när jag och Coach var i farten! Inledde med fasta (brukar ju göra det om jag ska träna på förmiddagen)
Blodsockret var sådär innan träningen - 6,6 och jag tränar helst inte om jag har mer än runt 5 - så jag tog en enhet.
Vi promenerade en halvtimme till gymmet och körde sen följande pass:
 
SWOD
Teknikträning på double unders
- har fortfarande svårt för dem så det är bara att nöta
 
WOD
Tabataintervaller (= 8 X 20 sek aktivitet 10 sek vila/övning) av
Push ups
 
Avslutade med en 6-pack och gick hem igen.
 
Väl hemma slängde vi ihop en Frunch bestående av ägg, LCHF-knäcke till coach, LCHF-limpa till mig, avocado, lite nötter, smör, gurka, nån ölkorv och mitt FAVORITVATTEN: Loka Krusbär/Päron. Jag som aldrig har gillat kolsyrat vatten är nu mer eller mindre beroende av det här ;/.
Sen bar det av på cykel till närmsta äng där vi intog vår enkla men helt lagom mat :).
Eftersom att sockret alltid stiger när jag tränat, så tog jag måltidsinsulinet strax innan vi cyklade iväg och det fungerade - klarade mig utan känning!
 
 
  

Kommentarer

  • Camilla säger:

    Woden såg schysst ut! bör testas!

    Svar: Det var den! Enkel att göra när man kanske inte har tillgång till maskiner/vikter :) Lycka till ;)
    Cissif

    2012-08-05 | 19:21:30
  • Insulina säger:

    Hej! Efter att ha kört lchf ett kort tag har jag märkt att det har blivit svårare att få upp blodsockret när man har känning? Något du märkt av?
    Mvh I

    Svar: Hej Insulina :)
    Både ja och nej... Det jag har märkt är att jag så gott som ALDRIG får några rekyler längre - du vet när blodsockervärdena sticker iväg och blir jättehöga efter att man hävt en känning.
    Ibland kan det vara svårt att få upp sockret beroende på vad känningen beror på, men jag brukar äta några nötter, ett ägg, ibland en liten bit ölkorv (man får ju hitta bästa möjliga alternativet). Har jag en ordentlig känning som vägrar ge med sig så kan jag ta ett par klunkar grädde eller några teskedar creme fraiche. Tidigare kunde jag ta nån klunk mjölk, men jag har aldrig det hemma längre.
    Är det riktig kris och det inte finns något att välja på så kan ett par, tre tuggor på ett äpple fungera.

    Det tar längre tid att få upp sockret än om man exempelvis äter en macka eller dextrosol (som jag brukade kraftigt för ett par år sedan), men det är värt att slippa de extrema svängningarna!

    Hoppas att det var svar på din fråga :)
    Cissif

    2012-08-05 | 20:45:23
    Bloggadress: http://insulina.shapemeup.se
  • Insulina säger:

    Tack för svar! Oj kan du verkligen få upp det på så lite kolhydrater? Bromsar inte fettet väldigt mycket? De senaste nätterna då jag tagit för mycket insulin till kvällsmat så har jag märkt av det vid 3,5mm/ol, tagit 3 dextrosol, fortsatt sjunka till 2,8mm/ol så det har blivit 6 dextrosol för att få upp det :/ Men samtidigt kan det bero på insulinmängen jag tar som jag ser att jag måste minska :) Ska nu minska dosen och se hur det går :) Har du förresten läst om diabetes-träningslägret på Selma Spa? http://www.selmaspa.se/info.asp/id/109257

    Mvh I

    Svar: Det skulle ju kunna vara så att dextrosolen bara är tillfälligt blodsockerhöjande? Och att det sjunker sedan?Jag tror att ägget och nötterna - med allt fett och mineraler mm som de innehåller - höjer sockret litegrann och sedan håller det på en jämn nivå.
    Prova att sänka insulinet :)

    Nej; det har jag inte läst! Ska kolla det. Är det första gången det anordnas? Har du varit med tidigare?

    Lycka till!
    Cissif

    2012-08-07 | 10:21:50
    Bloggadress: http://insulina.shapemeup.se
  • Insulina säger:

    Jo så kan det ju vara, det är en jäkla balansgång det där med doser :( Men det är bara på semestern jag äter sent, tycker det är svårt att äta sent eftersom det är svårt att se hur sockret lägger sig efter maten eftersom man då sover :P Nej tror det är första gången som det anordnas, hoppas det blir poppis så dom inte lägger ned det! Dom hade Vasa-läger en gång, jag tänkte anmäla mig till ett sånt men då var det nedlagt :( Jag tänkte satsa att anmäla mig till våren och samla massa frågor tills dess!

    2012-08-11 | 09:54:19
    Bloggadress: http://insulina.shapemeup.se

Kommentera inlägget här: