cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Så handlar jag mat

Kategori: LCHF min mat

image description

 

Ända sedan jag började med LCHF så har jag blivit mer intresserad av vad de livsmedel som jag köper innehåller och hur de påverkar kroppen snarare än vad de kostar...
Jag tittar på kolhydratinnehållet - som helst ska ligga under 5g/100g, men beroende på vad för livsmedel det är så kan jag vara lite "liberal".
Fettinnehållet: ju högre fettinnehåll desto bättre kvalitet brukar det i regel vara - smaken behöver inte kompenseras med en massa kemikalier och tillsatser!
Ekologiskt är att föredra - köper exempelvis enbart ekologiska ägg från höns som haft tillgång till utevistelse - men det kan ibland vara en prisfråga tyvärr :(...
hög kötthalt som möjligt när det kommer till korv, kallskuret, färser....
"Äkta" och naturlig mat! Helst vill jag att det ska vara närodlat och svenskt men jag tar det närmaste jag kan komma om det inte finns att tillgå :)

UNDVIKER: druvsocker, socker, potatismjöl-/stärkelse, E-ämnen, glutamat (E621, som bl.a finns i många kryddblandningar och buljonger), lightprodukter - mycket smaktillsatser och kemikalier! - margariner, solrosolja, gluten, frukt, potatis, ris, pasta, bulgur.... livsmedel med högt kolhydratinnehåll helt enhelt.
Har börjat känna igen nu vad min kropp reagerar på och inte så jag är ganska noggrann i butikerna! - det tar sin lilla tid att handla med mig kan jag lova ;)

Näh, nu börjar veckan ta ut sin rätt: ska man orka upp till träningen imorrn så är det dags att slappa lite nu :)

Kommentarer

  • ylva säger:

    Låter väldigt bra - utan tillsatser så nära naturligt som möjligt! Svårt att handla texten är ju i miniformat! Låter som det naturliga är det som kan användas mest om "närgårdar med denna inriktning finns tillängligt i butiker" vore ju det perfekta när man kan handla! Tack för ditt inlägg

    2012-04-27 | 21:56:37
    Bloggadress: http://cissif.logg.se

Kommentera inlägget här: