cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Måndag och andra dagen utan java...

Kategori: Min diabetes

 

Dagens frukost efter en kylig morgonpromenad: en avocado mixad med ett EKOLOGISKT ägg, några oststavar, grön paprika och gurka. Har hört och läst på flera håll att gurkmeja och ingefära verkar inflammationshämmande på kroppen - bland allt annat nyttigt med de kryddorna som jag får ta en annan gång - så jag blandar i något halvt krm i avocadon! :D

 

”Finfint” var att överdriva när det gäller avsaknaden av kaffe: har haft huvudvärk sedan igår eftermiddag och jag misstänker att det har med kaffet att göra....

Citat från ett forum: "Koffein fungerar i princip som en psykoaktivt centralstimulerande drog. Med andra ord en stimulant av kroppens centrala nervsystem. Som med alla droger är det säkrast att trappa ned intaget innan du slutar helt för att mildra abstinensen. Gällande dig har du säkert ytterligare fem dagars huvudvärk att se fram emot medföljande viss irritabilitet och rastlöshet" https://www.flashback.org/t1353982 Läste också någonstans att man kan drabbas av smärre depressioner och nedstämdhet av den här abstinensen; stämmer ganska bra in på min dag! ;)

Apropå huvudvärk: Jag är inte van vid det längre; för några år sedan hade jag det var och varannan dag men numer är det ett undantagsfall och jag tar ytterst sällan värktabletter. Tror att det kan vara en kombination mellan min CrossFit träning, en typ av stretchövningar som en naprapat gav mig en gång och kosten! Jag äter väldigt lite av den mat som inflammerar kroppen: kolhydrater i stora mängder, gluten, transfetter - listan kan göras lång!

Bestämde mig ju för att leta lite på koffeinets verkan på diabetiker och hittade det här: ”Glukosmätningen visar sammantaget att blodsockernivån låg 8 procent högre, sett över hela dagen, den dag de fick koffeintabletter än dagen de fick placebo. Tittar man på effekten direkt efter en måltid var den än kraftigare; under dagen då studiedeltagarna fick koffeintabletter steg blodsockret med i genomsnitt 15 procent efter lunch och med 26 procent efter att studiedeltagarna ätit middag jämfört med dagen de fick placebo.” http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=8995
Jag har inte druckit java på hela dagen och - bortsett från huvudvärken - har både sockret och min mage mått mycket bättre! Det här kan man ju säkert inte applicera på alla människor, men jag kommer definitivt att dra ner på mitt intag. Sen finns det ju tydligen en massa fördelar med kaffe; bra mot alzheimers, cancer... Men då är det ju frågan om det gäller både koffeinfritt och vanligt?


Så till dagens WOD:ar som bestod av:

AMRAP (så många varv som möjligt) 20 min av 10st 20 kgs thrusters + 10 st push ups med hand release

Därefter 300 double unders på tid varav varje minut 5 st power cleansNexus

Mitt träningspass avslutade jag hemma med 5 min av 60-day project övningar! Känns bra att köra och 5 minuter går himlarns fort så det finns ingen ursäkt att INTE göra det ;D
PS. Huvudvärken gick över efter dagens träning *glad*

Min favoritkarl hade lagat en supergod middag som han förberett hela dagen för min skull - bild kommer imorrn!

 

Kommentarer

  • BÖRJE Johansson säger:

    Det var inte jag som lagade maten det var säkert Mingo ;Kul läsning i alla fall.(Pappa)...

    Följer med intresse experimenten med koffeinfritt och fastan. ser fram emot din erfarenhet av detta! Kommer också att prova utan kaffe som jag bara älskar till frukost - men kanske detta har höjt mitt blodsocker också trots morgonglusotet varit lågt - det stiger kraftigt efteråt! Rekyl kallas det ju för men kanske stannar upp om jag avstår från kaffe med koffein? tål att prova! Spännande tack Cissi! ylva

    2012-04-16 | 22:56:18
  • ylva f säger:

    Vet också som du säger att bl a ingefära och gurkmeja är inflammatorhämmande - dessutom är smakförhöjande - använder dessa kryddor så ofta jag kan! Tack för tipset Cissi!

    2012-04-16 | 23:01:02

Kommentera inlägget här: