cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Hur har LCHF påverkat mig?

Kategori: LCHF min mat

 

Kvällens CrossFit bestod av:

På tid

20 push press á 20kg

40 T2B (toes to bar)

60 kettlebell swings á 24kg

Vikterna har jag dock skalat litegrann! Avslutade hemma med 5:30 6 pack promise workout ;)

 

Middagen vart en Grönkålssoppa med pocherat ägg! Första gången jag testar och resultatet blev helt ok: tål att övas på :)

Så till rubriken då... Hur har LCHF påverkat mig? På de här tre åren; enbart positivt. Jag har lärt känna min kropp mycket bättre. Jag har mycket bättre blodsockervärden, har kunnat sänka mina insulindoser något avsevärt, blodsockerkurvan är enormt mycket jämnare genom dagen, gått ner i vikt, jag känner mig piggare och "klarare". Slipper paltkoman som så ofta slagit till efter luncherna tidigare. Jag orkar prestera bättre på träningen eftersom att jag klarar mig på ett helt ok socker passen igenom - jag behöver inte oroa mig för att vara tvungen att avbryta mitt i pga alldeles för lågt/högt socker. Jag är inte sjuk lika ofta... Har under årens lopp haft en ganska orolig mage, men den har också lugnat ner sig - stor skillnad!

Jag har blivit mycket mer intresserad och medveten av hälsa och hur olika livsmedel faktiskt påverkar oss - för att inte tala om hur mycket skit många av dem innehåller!

Dessutom är det mycket roligare att laga mat nuförtiden; den är både hälsosam och god! :) Man har ju försökt sig på många olika sätt att äta på genom åren: både för att gå ner i vikt och för att hålla ett bra socker - men den maten har inte allid varit så populär hemma ;) och inte heller vad som verkligen behövdes... Det känns också positivt: jag och karln är mer överens nu om vad ingredienserna i matlagningen ska bestå av och han har blivit mer intresserad och engagerad själv också!

Varje dag är inte perfekt alltid och det är ju sånt man får räkna med! Oavsett om man är diabetiker eller ej. Stress, sömnbrist, oro, någon ingrediens i maten som man reagerar på... Men överlag känner jag mig som... som... en helt ny människa! ;D Jag känner mig inspirerad att utforska och experimentera - till en viss gräns - mer. Som till exempel den periodiska fastan (inleddes för övrigt 20:30 ikväll) som jag nämn tidigare.

 

*gäsp* dags att nanna... mer om vad jag äter kommer framöver!

 

Kommentarer

  • ylva f säger:

    Ser supergott ut! spenatsoppa med? Kul med din coach förstår att det känns gott! Har ännu inte hittat koffeinfritt kaffe behöver som du denna smak! vill gärna prova själv

    2012-04-25 | 22:12:23
  • ylva f säger:

    Vill gärna ha receptet! ser supergott ut! och nyttigt? grönkål bra för vad - fryst lika bra att använda?

    2012-04-26 | 00:36:03
  • Cissi säger:

    Vi har köpt koffeinfritt snabbkaffe, men det borde finnas brygg?



    Receptet: schalottenlök, purjolök, vitlök stekte jag i smör, tillsatte tinad grönkål och stekte med. Kryddade med ingefära, vitpeppar, salvia, basilika, salt, muskot och en halv lchf-buljong. Hällde på lite vatten och grädde som fick koka ihop.

    Satte i en burk kokosmjölk mot slutet samt ytterligare lite grädde (tot. ca 0,75 dl i hela soppan).

    2012-04-27 | 21:34:44

Kommentera inlägget här: