cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Ett nytt liv?

Kategori: Min diabetes

De senaste veckorna, men framförallt dagarna, har jag försökt att läsa på mycket om träning, kosttillskott, periodisk fasta och hur allt det här kan påverka mina blodsockervärden.
Det finns mycket information och olika tips och råd så det gäller att hitta det som funkar för en själv. Alla är vi ju olika...
Jag har lärt mig att vara min egen doktor under min uppväxt med diabetes, men har på sista tiden tagit till mig mycket av vad Andreas Eenfeldt, Jonas Bergqvist och Martina - Health and Science skriver om på sina bloggar.
Mitt senaste experiment är periodisk fasta; den variant jag testat är 16/8 och kommer att köra det 1-2 dagar i veckan. Det vill säga: jag fastar 16 timmar och äter någon/några gånger under en 8 timmarslucka.
Första gången jag testade detta var i torsdags: jag vaknade med ganska dåliga värden och kände mig allmänt hängig så det började ju inget bra. Det som däremot var positivt var att värdena höll sig ganska jämna under hela dagen. Ingen träning denna dag "tack vare" att jag hade en vilodag.
Andra gången var lördag. Jag inledde dagen med en kopp kaffe - svart - och tränade CrossFit 1030-1130. Under morgonen, innan passet, steg mina värden och jag behövde ta insulin innan träningen.
Efter passet hade värdet stigit än mer. Det var dock inget jag grubblade över då jag vet av erfarenhet att det brukar stiga efter intensiv träning (adrenalin och allt vad det nu heter som tillförs musklerna i kroppen).
Jag tog några få enheter och åt en normal måltid.
Det konstiga var att blodsockret fortsatte att stiga och stiga och stiga... Dum som jag var sköt jag till en hel massa insulin och detta slutade i en lååååångvarig känning :P.

Under kvällen satt jag och surfade runt på internet och lyckades dyka på forum som diskuterade huruvida koffein är blodsockerhöjande eller ej.
Jag började fundera kring hur jag hade mått under lördagmorgonen och hur mina värden sett ut... Jag hade ju faktiskt fått hjärtklappning (adrenalin) och höga sockervärden efter min kopp kaffe! Dessutom fick jag väl något adrenalinpåslag av träningen så det måste ha fördubblat effekten - eller??
Jag gjorde slag i saken och bestämde mig för att testa redan under söndagen om det skulle bli någon skillnad.
Dvs; inget kaffe innan min pyttekorta joggingrunda och efterföljande magträning.
Återstår att se hur dagen kommer att följa.
En sak har jag bestämt mig för i alla fall: jag kommer att fortsätta med mina fasteperioder 1-2 ggr/vecka (där jag avslutar fastan med någon form av träning åtminstone en av dessa dagar) ända till det visar sig att det verkligen inte är något för mig - OM det gör det vill säga.
Rubriken lyder ju "Ett nytt liv?" och det innebär egentligen en del olika saker som jag ska testa för att se om jag kan optimera min träning och må bättre i min diabetes:
  • Läsa på om och testa aminosyrorna EAA före träning
  • Dra ner på kaffe (får testa koffeinfritt om jag absolut inte kan vara utan) 
  • Minska på mjölkprodukterna (verkar som att mjölkprotein påverkar mitt blodsocker ganska mycket)
  • Köra igång med "Project 60-day" - gjorde första workouten imorse och det verkar lovande! :)
See ya!

Kommentarer

  • Manuela säger:

    Snygg bild! Och härligt att du har börjat blogga, du kommer tillföra mycket!!

    2012-04-15 | 13:19:13
  • ylva och börje säger:

    Fantastistikt roligt att läsa om dina försök/laborationer! Vi är stolta över dig som vågat/vågar testa dina egna vägar! Vi har tagit till oss dina kostrekommendationer och är supernöjda med den goda och kosten! Jag Ylva har insulinbehandlad diabetes sedan 1957 och har fått komplikationer. Denna kost har hjälpt mig att kunna äta!

    2012-04-15 | 19:43:05

Kommentera inlägget här: