cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Tillbakablick

Kategori: Allmänt

...på förra veckan!
 
Skrev ju förra söndagen att det fanns rum för förbättring inför kommande vecka; jag har definitivt gjort förbättringar både vad gäller sömn och träning :)
Okej; sömnen har varit 6-6,5 timmar per natt, men det verkar vara det bästa jag kan göra. Middagarna hemma tenderar att ofta bli ganska sena och man vill ju inte gå och lägga sig nyäten...
 
Om jag ska analysera lite så tror jag att träningen har gått bättre tack vare att jag slutade med fastan varje dag. Alltså: träningen blir nog som bäst om man tränar under fastan. När man väl har ätit så ägnar kroppen stor energi och många timmar till att smälta maten. Jag känner i alla fall att jag blir ganska trött under eftermiddagen...
 
Däremot var mina blodsckervärden betydligt jämnare och lägre de dagar jag inte åt frukost. 
Förra veckan, när jag började med mina frukostar igen, så mådde jag mycket bättre i magen och träningen på kvällen gick bättre. Mina värden åkte dock berg- och dalbana. De steg i stort sett varje dag efter lunch (av någon outgrundlig anledning??) men sjönk så sakteliga därefter. Flera mornar vaknade jag med högre värden än normalt.
MEN jag tänker trots detta inte gå tillbaka till att fasta varje dag: hälsan sitter i magen och om jag inte mår bra i den så kommer jag inte att må bra alls.
Under semestern - en vecka kvar!! - blir det säkert något som liknar fasta: träningen ligger antagligen under början av dagen under den perioden.
 
Maten har såklart varit bra - den är ju hemmagjord ;D
Vi var ju på bröllop i lördags, och här var väl den dag som var "minst" bra för mina värden och hungern:
Antagligen innehöll antingen förrätten eller någon sås i varmrätten mjöl eller någon söt/sockrad ingrediens för jag tog insulin anpassat efter mitt blodsocker samt att jag misstänkte att maten skulle påverka negativt på något sätt.
Trots detta fick jag ganska höga värden och redan någon timme eller två efter maten var jag hungrig igen. En väldigt ovan känsla måste jag säga! Brukar kunna hålla mig mätt i flera timmar efter att jag ätit och ofta har jag bra/lågt socker när det är dags för mat igen.
Självklart följde känningar under natten. Och nej; jag åt ingen efterrätt - jag tycker inte att det är värt att må dåligt i flera dagar efter. Jag ser hellre till att må bra och kunna vara med på festen under resten av kvällen :)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: