cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Är det DÄRFÖR??

Kategori: Allmänt

I lördags bjöd jag och Coach/Karln över min syster på middag och samkväm hemma hos oss ;).
Det blev god mat, tilltugg såsom nötter och ost - och en hel del alkohol. Vi hade en supertrevlig kväll och vi satt och småpratade till ganska sent!
Jag avskyr känslan av att vara bakis och ogillar starkt att gå och lägga mig när allt snurrar, så jag ser till att få i mig väldigt mycket vatten när jag dricker.
 
Jag VET att alla former av alkohol sänker blodsockret - framförallt dagen efter för min del. Söndagen var inget undantag, MEN jag hade så låga värden under hela dagen att jag lika gärna kunde ha struntat i att ta något insulin överhuvudtaget - känningarna avlöste varandra.
Jag har aldrig varit med om att blodsockret påverkas SÅ mycket, så jag var tvungen att kolla upp vad fanken det var som hände: tydligen ägnar sig levern åt att förbränna alkoholen istället för att nybilda socker.
Jag drack förmodligen så "mycket" alkohol att min lever jobbade på som bara den och hade säkert ingen sockerproduktion överhuvudtaget under söndagen!
Härmed är det inte sagt att jag tycker att man ska dricka mycket sprit för att slippa insulin: men man ska vara vaksam dagen efter och försiktig med att ta för höga doser.
 
Kan dela med mig av några bilder från vår lördag
 
 
      

Kommentarer

  • ylva säger:

    Ser väldigt gott ut! kanske sockret föll även p g a trivseln och lugnet! Skulle om jag kunde lägga till rätterna på mina favoriter - du har fler vet jag som ser/verkar fantastiskt goda!!

    Svar: Kul kul :) - försöker att lägga upp recept så ofta jag har möjlighet!
    Cissif

    2012-08-06 | 21:31:30
    Bloggadress: http://cissif.logg.se
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Intressant. Läste hela artikeln på Leva med diabetes. Men menar dom alltså att levern inte omvandlar någon glykogen till glykos eftersom att levern arbetar med alkoholen?

    Jag kom hem en dag och så låg min nya Leva tidning på bordet och jag utbrast. "Älskling Älskling, Varför har du inte sagt något, jag har fått leva med diabetes?" Jag och min karl skrattar fortfarande åt det ibland. =)

    2012-08-21 | 20:24:26
    Bloggadress: http://www.valbefinnaren.blogg.se

Kommentera inlägget här: