cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Höga blodsockervärden efter träning??

Kategori: Min diabetes

 
Jag har funderat en hel del över vad alla förhöjda blodsockervärden efter, framför allt CrossFit, träningen beror på.
Började söka runt på nätet och hittade en del information - lite av det nämner faktiskt det som jag själv berört några gånger och kan sammanfattas såhär:
  • Kort, intensiv och hård träning (anaerob)
  • Oregelbunden fysisk aktivitet vid hög intensitet
  • Stress/adrenalinutsöndring (vid tävlingssituationer, höga temperaturer, hög luftfuktighet)
  • Uttorkning
  • Höga blodsockernivåer före träning (ska man undvika om man har diabetes då man kan utveckla ketoacidos - syraförgiftning)
  • Övningar med armarna

Det bästa sättet som jag har hittat för att undvika alltför höga värden (i stort sett oundvikligt när jag tränar CrossFit) är att ligga på ett värde runt 3,5-5,0 innan träningen. Dessutom försöker jag hålla mig från att äta på minst två timmar innan - helst inget alls mellan lunch och träning om jag tränar på kvällen vid fem-, sex-snåret. För att ändå ha energi under passet tar jag mina EAA syror och det verkar funka bra! Hungerkänslorna stänger jag ute i och med min vanliga kost till lunch; alltså lite kolhydrater och lagom mycket fett :)

Har faktiskt märkt en skillnad beroende på vilken typ av träning jag gör: spinning och "långdistanslöpning" ger mig ingen påverkan/alternativt sänker blodsockervärdena under passet.

Jag tänker alltså INTE sluta med CrossFit - tycker ändå att jag har hittat en ganska bra balans och sockret sjunker ju ofta av sig själv efter ett tag. Jag tar insulin direkt efter passet och äter ytterligare ca 2 timmar senare.

 

Här är alla källor för dagen:

http://www.medicinskapm.se/?p=514

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/eli.../6741

http://www.insulin.se/Startsida_insulin/Typ-1-diabetes/Motion-och-idrott/ 

Kommentarer

  • Linda säger:

    Prova att äta direkt efter passet med normal måltidsdos. Det funkade för mig och jag låg på 20-25 efter ett intensivt träningspass....

    Svar: Oj; 20-25? Hur mår du under slutet av passet? Orkar du träna? Får du syror när du har så höga värden? Vad tränar du när det blir så? Tack :)
    Cissif

    2012-08-02 | 22:30:57

Kommentera inlägget här: