cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Tisdagslyx

Kategori: LCHF min mat



Såhär såg gårdagens fiskrätt ut: Laxtournedos med rostat broccolimos och valnötssmör!
Det gick faktiskt hyfsat snabbt att tillaga:
 
Laxen:
Laxfiléer
Proscioutto
Salt
Svartpeppar
Citronsaft
Smör
 
Jag hade bara frysta filéer och de är ganska tjocka så jag delade dem på hälften. Salta, peppra, häll lite citronsaft (antingen den gula plastcitrinen eller riktig) och rulla ihop dem. Snurra sen in dem i proscioutton och stick - för säkerhets skull - in en tandpetare rakt igenom.
Stek hastigt på båda sidor - så de får en stekyta - lägg sen i smord form och in i 200 gradig ugn ca 7-10 min.
 
Broccolimos
Broccoli (jag hade fryst)
Smör
Vitlök
Havssalt
 
Smörj en plåt, fördela ut den väl avrunna broccolin, salta och lägg flera smörklickar på. In i ugnen på 200 grader - mest fördelaktigt att börja med detta innan laxen!
Rör om då och då, när broccolin börjar få lite färg; släng in vitlöken och mer smör om det behövs.
Då broccolin har mjuknat och fått ytterligare färg; ta ut, släng i mixer/matberedare och mixa slätt tillsammans med ännu mer smör! ;) För att få en lösare konsistens kan man tillsätta lite vatten alternativt grädde, creme fraiche eller dyl.
 
Valnötssmör
Smör
Valnötter
Parmesanost
 
Se till att smöret är rumstempererat. Mixa fluffigt och tillsätt därefterhackade valnötter och parmesanost i valfri mängd. Jag mixade lite för länge; smöret blev slätt iställete för att få den där goda crunchiga bitarna...
 
 
 
Smaklig spis :)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: