cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Socker :P

Kategori: Hälsa

 

 

 

 

Och allra helst raffinerat socker är rentav livsfarligt! Vad är raffinerat socker och varför är det så farligt?

 

Raffinerat socker är "tomma kalorier" - man har rensat bort alla mineralämnen och vitaminer runt sockermolekylen.

Nancy Appleton har i sin bok Lick the sugar habit listat en hel rad hälsofaror med socker och jag hittade det via denna sida:

 

◦Försämras immunförsvaret

◦Förhindrar upptaget av kalcium och magnesium samt skapar brist på koppar och krom

◦Kan öka koncentrationssvårigheter

◦Ökar totaltriglycerider (fett)

◦Minskar vävnadsfunktion och elasticitet

◦Ger näring åt cancerceller och är kopplat till utveckling av bröst-, äggstocks-, ändtarms-, gallgångs-, lung-, gallblåse- och magcancer

◦Försämrar synen

◦Gör saliven för sur och skapar tandrelaterade besvär

◦Bidrar till fetma

◦Ökar risk för autoimmuna sjukdomar som artrit, astma, MS

◦Bidrar till okontrollerad candidatillväxt

◦Bidrar till gallstenar, hemorrojder, åderbrock

◦Ökar insulinpåslaget och leder med tiden till insulinresistens

◦Kan bidra till osteoporos

◦Kan öka blodtrycket

◦Kan öka Advanced Glycation End products (AGE), sockermolekyler som binder till och skadar proteiner. De påskyndar cellens åldrande

◦Kan bidra till eksem och allergier hos barn

◦Stör binjurarnas funktion som är viktiga för att kunna hantera stress

◦Kan störa hormonbalansen, med ökad östrogen hos män och förvärrad PMS hos kvinnor

◦Föråldrar huden genom att förändra kollagenstrukturen

◦Försämrar enzymers funktion

◦Kan förstöra din bukspottkörtel, öka risk för fettinlagring i levern och skada insidan av kapillärerna

◦Kan allvarligt störa din tarmflora

◦Ökar risk för Alzheimers

Författaren till bloggen som jag läste menade att socker är så giftigt att man under tre månaders tid bör stoppa i sig socker vid max ett tillfälle. När jag började ed LCHF tillät jag mig en ätardag i veckan, men efter en tid upptäckte jag att jag mådde dåligt i flera dagar efter - både i sockret och kroppen - så numer blir det LCHF-varianter av efterrätter, godis mm de gånger jag äter vill säga. Jag är inte alls lika ofta sugen på sött. Det blir mestadels nötter ;)

 

Raffinerat socker finns i:

  • chokladkonfektyr och godis
  • bullar, kakor och kex och andra konditorivaror
  • läsk och saft
  • vissa frukostflingor (ex. Kalaspuffar, Frosties, honungspuffar har upp emot 40% socker)
  • viss yoghurt (ofta av drickkaraktär, men även ”vanliga” sorters yoghurt med olika smaker)

 

Köpte en bok till Coach för något halvår sedan: Vitt begär av Gunilla Sahlin. Han sa att han känner igen sig i i stort sett allt som hon skriver och han känner verkligen att han är beroende av socker... Det ska vi jobba på ;) - nu får jag coacha! *hehe*

 

Har hittat mycket intressant och obehagligt om socker; läs mer här - väldigt läsvärt och tänkvärt!

 

Ikväll ska jag bänka mig framför Älskling, du har blivit en tjockis - kanske kan hämta lite inspiration till min framtid som SockerCoach ;D


Kommentarer


Kommentera inlägget här: