cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Såriga händer ;P

Kategori: Träning

 
Gårdagens träning på klubben innefattade en styrkedel och en WOD:
Floorpress
5-5-5-3-3 så tungt som möjligt och öka vikten på de lägre antalen.
Måste säga att det gick sådär! Har för mig att jag har varit starkare på just den övningen än vad jag var igår?
 
På tid:
10 OHSQ (over head squats där man gör knäböj med en stång ovanför huvudet)
10 burpees
9 OHSQ
9 burpees
8...
och så fortsätter man så ned till 1.
 
Här kände jag själv att jag kunde ha tagit en tyngre vikt på OHSQ:en, men jag var osäker innan vi startade...
Vi gör sällan den här övningen, jag har dålig balans *haha* och dessutom skitont i mina köttsåriga händer ;D
 
Apropå såriga händer; såhär brukar jag försöka ta hand om dem när man får sår och blåsor (samlat på mig tips och tricks från olika håll)
1. Skölj av med kallt vatten och tvätta sen med tvål och vatten
2.  Klipp bort skinn runtom såret, alt. klipp upp blåsan som bildats
3. Tvätta med alsolsprit (gör vääääääääldigt ont)
3. Håll rent hela tiden, när det vätskar sig fortsätter man att tvätta med sprit/vatten alt. torka med bomullstussar.
4. När skinnet och såren börjar torka och strama så håller jag det "mjukt" med Helosan - som förövrigt ska verka bakteriehämmande om jag förstått saken rätt. Det är i alla fall det man använder när man har tatuerat sig och ska hålla de såren fuktade.
5. När såren läkt bör man underhålla huden genom att fila bort förhårdnader; det minska risken för att sår lätt ska uppstå (något jag är väldigt dålig på alltså)
 
En gång, när jag kört pullups och dragit på mig sår, så spolade jag av med kallvatten och så tänkte jag "Hmm, riktig handsprit måste ju vara bra? Det dödar väl bakterierna på en gång så att man slipper en massa inflamamtioner?" Sagt och gjort: jag höll på att svimma när jag dragit på den där nedra spriten!! Kids:do not try this at home.....
 
Det var MINDRE skönt att träna med händerna igår, men det gick bättre än väntat!
Idag blir det dock andra bullar: det är flera av momenten som jag måste avstå pga handled och just såriga händer så då struntar jag hellre i att köra på klubben. Känns inte kul att inte kunna göra samma sak som alla andra; det blir intervallträning hemma i spåret istället! Ska hinna med att avsluta med en 6-pack tänkte jag.
 
Senare ska jag faktiskt unna mig en massage! Välbehövligt just nu :)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: