cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Alternativ till grädde i kaffet?

Kategori: LCHF min mat

 
Ibland vill man, som jag, ha något i kaffet - särskilt om det är koffeinfritt snabbkaffe som smakar skit ;D.
Om jag har haft låga värden under en längre period och vet att de sjunker något vissa tillfällen på dagen - då kan jag ta grädde i kaffet (grädde = mjölksocker = höjer blodsockervärdena)
 
MEN om jag inte kan unna mig den lyxen så finns ett superbra alternativ! Som dessutom kan smaksättas hur som helst och användas som den är - kyld - i proteinblandningar eller som sagt; i kaffe.
 
Nedan recept plockade jag från tidningen Mat&Hälsa. Tidigare använde jag smör istället för kokosfett och smaken blir då lite saltare, men den här känns något fräschare.
 
Äggmjölk
2 ägg
6 msk kokosfett (med eller utan smak; jag tar med för att jag gillar kokos)
2,5 dl kokvarmt vatten
2,5 dl kallt
 
Kryddor såsom: kanel, kardemumma, ingefära, liiiite gurkmeja, ekologiskt vaniljpulver
 
Häll allt i en mixer och mixa till det är blandat. Låt svalna och förvara i kyl.
Smaken är lite speciell och det kan ta ett tag att vänja sig, men jag tycker att det är supergott!
Eftersom att kokosfettet stelnar i kylen så behöver man alltid röra i tillbringaren när man ska använda det. Blandar man mjölken i t.ex en proteindrink - som jag gjorde till mina fröknäcken till frukosten - behöver man ta fram den ett tag innan så den blir rumstempererad. Sen får man mixa lite i taget så att kokosfettet i mjölken blandar ihop sig med proteinet innan man tillsätter mer vätska.
I varmt kaffe/te smälter ju fettet på en gång :)
 
   
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: