cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

En släng av diabetes

Kategori: Min diabetes

 
Var ju hos diabetesläkaren igår och gick igenom de prover som jag tagit: jag kan knappt beskriva hur glad jag är!
Ska radda upp de vi pratade om:
 
Kolesterol: för högt enligt läkaren - en diabetiker bör ligga runt 4 och mitt prov visade på 6,3. MEN - och här kommer det - förhållandet mellan det goda kolesterolet och det onda var sådant att han inte tycker att det är något att försöka åtgärda. Det var till och med så att HDL (goda) var flera gånger mycket bättre än vad som är vanligt hos en diabetiker: det liknade en frisk persons.
 
Triglycerider (blodfett): perfekta värden
 
Äggviteämnen i urinen: inte ens mätbara - hos diabetiker kan man se spår av dessa och tyder då på problem med njurarna
 
Njurar: mätte ett värde som vi inte berörde så mycket under besöket. Det var perfekt i alla fall ;)
 
hbA1c: är ett genomsnittligt blodsockervärde som man mäter över de tre senaste månaderna. Mitt värde motsvarar det som en helt frisk person har - alldeles för lågt om man är diabetiker, då det tyder på att man pressar blodsockret och har många känningar. Jag vet med mig att jag har alldeles för låga värden många gånger och jag måste lära mig att inte ta onödigt mycket insulin i tid och otid. 
 
Ögon: diabetiker drabbas alltid av olika typer av förändringar och följdsjukdomar i ögonen. Enligt läkaren "bör man" ha ett flertal förändringar när man haft diabetes i 23 år (jag). I mitt högra öga hade jag 0 förändringar, i det vänstra hade jag ytterst lite :D
 
Blodtryck: kan inte bli bättre
 
Reflexer samt puls i fötterna: man tittar på eventuella nervskador som kan leda till nedsatt känsel. Även här sa han att reaktionerna bode vara sämre då jag haft diabetes så länge, men jag hade inga som helst "problem".
 
Jag är kärnfrisk! Har bara en släng av diabetes :D
 
DOCK tyckte han att jag ska vara försiktig med med min kost "och allt fett som jag häver i mig", öka på kolhydraterna. Han kunde inte motivera det på annat sätt än att det inte finns någon längre forskning inom området.
Men jag tycker att ovan värden är skäl nog att fortsätta som jag gjort de tre senaste åren - jag orkar inte sitta och vänta på att man ska komma fram till att den här typen av kosthållning är bra; då genomför jag hellre experimenten på mig själv och mår bra under tiden! Under mina 23 år som diabetiker har jag aldrig mått så bra som jag gör nu - självklart kommer jag aldrig komma ifrån min sjukdom och kunna leva som en frisk person, men närmre än såhär kommer jag nog inte heller.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Alexandra säger:

    Har själv ätit LCHF som typ etta och vet hur bra det fungerar, har dock tappat det helt det senaste året och har precis ätit upp en skål pasta... Så tack för det här inlägget och inspirationen det ger. Jag har haft diabetes i precis 3 år och känner att jag har världens chans att skippa följdsjukdomar om jag börjar äta LCHF i tid. Måste ta tag i det igen :)

    Svar: Kul att kunna inspirera! :) Det tycker jag verkligen att du ska göra - det är SÅ mycket mer värt att skippa mjölet om man får chansen att må såhär bra :)
    Lycka till och tack för din fina kommentar!
    Cissif

    2012-08-02 | 19:42:19
    Bloggadress: http://julialex.blogg.se
  • Lena Sjögren säger:

    Härligt för dig. LCHF är livet

    Svar: Ja; LCHF är livet - och så enkelt :)
    Cissif

    2012-08-02 | 19:47:11
  • Jenny säger:

    Fantastiskt!

    Svar: Ja, det kunde jag aldrig tro för 10 år sedan :)
    Cissif

    2012-08-02 | 19:51:20
    Bloggadress: http://jennyochnasdja.blogspot.com
  • Anonym säger:

    Fantastiskt!

    Svar: Visst är det! :)
    Cissif

    2012-08-02 | 19:51:34
  • EvHa säger:

    Underbar läsning om hur reglera sjukdom med kost som läker och slippa äta kemiska preparat som bryter ner kroppen :)
    Stora kramen!

    Svar: Tack! Det känns fantastiskt att ha kunnat dra ner så mycket på medicinerna som jag har gjort - med hjälp av MAT! :)Kram
    Cissif

    2012-08-02 | 19:56:23
  • Martina Härnqvist säger:

    Underbart!!!!

    Svar: Ja; det ÄR underbart! :)
    Cissif

    2012-08-02 | 20:00:56
  • Heléne säger:

    Vilken underbar läsning!

    Svar: Tack! :) Underbart att kunna skriva det också :D
    Cissif

    2012-08-02 | 20:13:08
    Bloggadress: http://www.helenesbaksida.blogspot.com
  • Jeanette säger:

    Du gör rätt!

    Min man har åldersdiabetes. Han har väldiga problem nu med fötterna. Dålig blodcirkulation, o sår som inte läker. Jag har försökt o bett honom läsa om LCHF. Men han är rädd för kolestrålet. Bett han surfa runt på kostdoktorn o läsa all info som finns där!
    Men det vill han inte. Det är hans liv. Han blir sjukare sen. Känns lönlöst.

    Jag har gått ner 12 kg, äter LCHF o mår bra.

    Svar: Härligt att höra att du mår bra! Det är svårt att omvända folk - tro mig: jag har försökt ;). De måste komma till insikten själva...
    Cissif

    2012-08-02 | 20:13:10
  • Hannah säger:

    Hej skönt att läsa så positivt resultat jag har börjat nyligen med lchf tyvärr får jag inte använda högre fetthalter. har högt kolestrol sedan 3 månader men det är på väg ner. jag ska testa de här några mån till. jag har pump behandling fn efter 35 år den bästa beh jag haft o inga komplikationer ännu. Ha det bra o tack för din historia.

    Svar: Lycka till och hoppas att du kommer att känna dig mer bekväm med högre fetthalter - jag var skeptisk i början, men märkte att allt blev så mycket bättre när jag lade om min kost helt och hållet!
    Cissif

    2012-08-02 | 20:38:39
  • Johanna säger:

    Vilka fantastiska resultat!

    Och vaddå inte finns långsiktig forskning? Det kanske inte finns sen insulinet kom men det var ju enda sättet för diabetiker att överhuvudtaget överleva innan dess.

    Svar: Och inte har vi mått bättre av de kostråd som dietisterna i alla år har förespråkat - tack för din kommentar! :)/Cissi
    Cissif

    2012-08-02 | 20:45:00
  • Lennart säger:

    Har typ 2 och har ätit LCHF i 6 månader och är nu helt fri från socker eller som min läkare uttryckte sig du har gått i mål på sockret även mina övriga värden är helt ok. och inte minst viktigt jag mår bra och är pigg. Det finns stöd i forskning för att fettrikare kost är gynnsamt för diabetiker, hoppas länken nedan funkar.

    http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/fettrik-kost-saenkte-blodsockret-hos-diabetiker/

    Svar: Roligt att höra - grattis :)Ska genast läsa nedan länk (undrar om jag inte ska skriva ut innehållet och skicka ett personligt brev till min läkare också?)
    Tack!
    Cissif

    2012-08-02 | 21:39:39
  • Cecilia Hedkvist säger:

    Grattis till dig!!

    2012-08-02 | 22:22:11
    Bloggadress: http://www.plushalsa.com
  • Bernt säger:

    En läkare eller diabetessköterska behöver långtidsstudier för att ge LCHF-kostråd men vi patienter behöver inte långtidsstudier för att veta vad vi mår bäst av.

    Svar: Instämmer! Och då är det bara att fortsätta att experimentera :)
    Cissif

    2012-08-02 | 22:27:26
  • NN säger:

    Jag blir lite oroad över detta med kolesterolet som många skriver om. Man brukar ofta se att folk som äter LCHF får förhöjs kolesterol (det "dåliga"), men sedan väljer man att bortse från detta genom att påpeka att det goda har blivit bättre. Blir inte det lite fel?

    Lite som att säga att: Visst, bilen har gått sönder men bensinkostnaden har blivit betydligt lägre! Woho...?

    Svar: Som jag har fattat det är det förhållandet mellan det goda och det onda som är mest avgörande. Min läkare - t.ex - vill inte att jag äter LCHF bland annat pga de höga kolesterolvärdena, men lade inte ner någon större energi på att vända tillbaka mig eftersom att det bra värdet var så pass högt i förhållande till det dåliga.Någon som är mer insatt i hur de där förhållandena fungerar kanske kan svara på dina funderingar? :)
    Cissif

    2012-08-02 | 22:38:29
  • Christina säger:

    Vilken härlig berättelse det var att få läsa din resa med LCHF. Är typ 2 diabetiker sedan 9år och äter också själv LCHF med bra resultat. Tyvärr får jag ständigt av min läkare höra att jag alltid kan öka dosen insulin. Skulle hon veta att jag snart är fri från insulinet tror jag nästan hon skulle få ett bryt. Ständiga varningsord tar nu bara 4 enheter I
    Novomix samt Metformin. Vet ej ens om dessa 4:a enh har någon betydelse för min sjukdom. Tror det sitter mest i mitt psyke att jag inte tar bort det sista lilla. Har ju bara toppenvärden och minskat någre kilon. Tyvärr har jag artros i ena höften som hindrar mig från bl.a promenader som jag egentligen alltid älskat. Nåja nog om mig. Ville ju bara skriva att jag tycker du gjort och gör att jättebra jobb med kosten. Önskar dig ett fortsatt bra liv med LCHF.

    Svar: Härligt att höra! Ja; man är "trygg" med sitt insulin - särskilt om man har tagit det i flera år. Jag är inte så påläst vad gäller artros: behandlas du för det och kommer det att bli bättre i framtiden?
    Tack för dina lyckönskningar och jag önskar dig detsamma :)
    Cissif

    2012-08-02 | 23:36:11
  • Tommy Carlsson säger:

    Helt fantastiskt. Är själv typ 1 sedan 15 år, och när jag fick samma värden som du pratar om hos läkaren så började dom undra om det inte var så att jag var typ 2. Då hade det nämligen varit mer i linje med deras upppfattning. Så var inte fallet nya c peptid prover togs och jag var åter typ 1.

    Jag kommer aldrig att ändra mig. Jag har värden som en frisk har gått ner tio kilo, var inte fet innan jag debuterade och skall inte vara det i framtiden, har satt ut måltidsinsulinet tar bara när jag misstänker något skit på restaurang eller fest, dessutom har jag slutat med stattiner.

    Jag önskar dig lycka till och är glad att jag hittade din blogg för det är bara en massa tjat om typ 2, det vet man ju att dom kan äta rätt och bli friska, det syns ju om inte annat på deras vikt, de flesta växer ju rejält innan dom debuterar. De flesta typ 1 har säkert bara en släng av diabetes.

    det mest märkliga är att läkarna inte kan dra den självklara slutsatsen att man inte skall äta något som höjjer blodsockret, Nej istället säger dom att vi skall äta som vanligt och ta en jäkla massa mediciner.

    Lägger till din blogg bland favoriter, har inte sett något annat forum där så många typ 1 bekänner sig till LCHF tänket.

    Feta hälsningar från LCHF Fascisten.

    Svar: Toppenkul att höra! Och tack för dina fina ord :)Jag kände också att jag saknade mer info/kommentarer/fakta om typ 1 och LCHF - tänkte att fler som du kanske ville delge mig om jag själv börjar skriva mina funderingar på nätet :)

    Jag vet - när man tänker efter är det ju så självklart att det är MATEN man ska ändra på; inte höja medicinerna utefter vad man stoppar i sig. Tråkigt att läkarna ordinerade Minimjölk och Lätt&Lagom när man var 5 år... :/

    Grattis till att du kunnat ta bort så mycket av dina doser! Äter du strikt/fakir LCHF eller hur ser din "matdagbok" ut?

    Tack igen :)
    Cissif

    2012-08-03 | 06:54:41
  • Majoren säger:

    Jättekul att läsa om dina fina värden som typ-1 diabetiker i 23år! Fantastiskt, och att din blogg och berättelse blivit länkad på kostdoktorn.se betyder att du skänker hopp och mod till många andra diabetiker.

    Angående din läkares rekommendation att äta mer kolhydrater så hade du kunnat kontra med att fråga om han överhuvudtaget känner till någon annan typ 1 diabetiker som har bättre värden efter 23 år och äter mer kolhydrater än du gör, då kanske du skulle överväga hans råd...

    Svar: Jag hoppas att den kan vara till någon hjälp men även att jag får mer kunskap genom folk som vill läsa och kommentera mina inlägg :)
    Ja; jag skulle kanske ha gjort det - men han hade ju "varit diabetesläkare i trettio år" så nog vet han vad han pratar om ;)
    Cissif

    2012-08-03 | 08:33:23
  • Anders Skogberg säger:

    Hejsan och grattis att du kommit till insikt SJÄLV!
    Kolesterol är ett ämne som kroppen skapar SJÄLV och är beroende av för att kunna frungera. Livsviktigt! Äta Becel eller ta mediciner för att sänka nivåerna är hur tokigt som helst! Kroppen vill ligga på en nivå och medicinerna trycker ner den nivån mot kroppens vilja! Hallå!

    Dr. Ulf Ravnskov har krossat myten om att kolesterolet skall ligga på en nivå. Helt plötsligt sänktes värdet för var kolesterolnivån blir skadlig och dagen innan friska människor skulle bli tvungna att medicinera till läkemedelsföretagens stora glädje!

    Läs och begrunda! Den dag du inser att du faktisk har blivit lurad av läkare och att deras påståenden hur du skall behandlas inte stämmer så väljer du DIN väg till bättre hälsa och vilken hjälp du vill ha av sjukvården. Läs och ifrågasätt, ju mer desto mer klarnar det hela tyvärr!

    Svar: Håller med: KAN man hålla sig frisk bara med hjälp av kosten så varför inte satsa på det? Varför tillsätta en massa kemikalier som i sin tur kräver ännu mer medicinering?? Eller orsakar andra följdsjukdomar?
    Cissif

    2012-08-03 | 08:48:48
  • JOHN säger:

    Fantastiskt och underbart! Trevlig läsning som får tårna att krulla sig :)

    Svar: Ja; det känns faktiskt fantastiskt! Jag var verkligen upprymd när jag gick från läkaren den dagen :)Tack för fina ord :)
    Cissif

    2012-08-03 | 08:56:27
    Bloggadress: http://pulstagning.se
  • Insulina säger:

    Häftigt resultat! Man är ju lite tveksam att göra tvärtom mot vad läkarna säger men kan lugnt säga att blodsockret blir 100 gånger lättare att hålla jämt med LCHF.

    Svar: Jag var skeptisk när jag började med LCHF för tre år sen, och höll den kosten bara till middagen: var ju "tvungen" att ladda på med kolhydrater på lunchen inför kvällsträningen. När jag väl gick "all in" mådde jag så himlarns mycket bättre och värdena blev mer stabila än någonsin!
    Cissif

    2012-08-03 | 09:48:38
    Bloggadress: http://insulina.shapemeup.se
  • Isabella säger:

    Underbart att se att folk vågar stå emot lækare, som ska vara allvetare.
    Stå på er, bli friska och lycka till.

    LCHF bæsta medicinen!!

    (Ær ikke diabetiker men har problem ændå av den kolhydratstinna maten)

    Svar: Jag tror att ALLA skulle må bättre av att ta bort mjöler, socker och minska på kolhydrater. Lägga till lite naturligt framställt fett och ren mat!
    Tack för din kommentar - betyder mycket :)
    Cissif

    2012-08-03 | 09:49:29
  • CissiR säger:

    Fantastiskt trevlig läsning, och lite komiskt att läsa läkarens slutsats! Du har så bra värden man kan önska men för säkerhets skull ska du sabba det med att äta mindre fett och mer kolisar, precis tvärtemot det som gjort att du har så bra! Komiskt som sagt!

    Svar: Jag vet - orkade inte ens bemöta den kommentaren från läkaren ;)
    Cissif

    2012-08-03 | 10:13:10
  • Nisse säger:

    Svenska sjukvården i ett nötskal: "Du borde ha sämre värden eftersom du har denna diabetes." I stället borde läkaren ha utbrustit: "Toppen att du har så bra värde, fast du har diabetes. Hur har du gjort?"
    Svenska sjukvårdens dilemma, de är så indoktrinerade på att behandla sjukdomar, så de blir helt ställda om en person håller sig "frisk" trots sjukdom.

    Svar: Kunde inte ha sagt det bättre själv! ;D
    Cissif

    2012-08-03 | 10:20:22
  • Magnus säger:

    La till din blogg som favorit. Har en dotter på 12 som fick diabetes 1 för ca 1 år sedan och ja, vi har inte exprimenterat så mycket med kosthållningen utan det mesta flyter på bra, med tiden har jag som person blivit mer intresserad om man kan lägga om kosten för att slippa ta mkt insulin, må bättre, osv osv....tack för en bra blogg!

    Svar: Tack för fina ord och lycka till med dottern - det enda man inte ska vara rädd för är att experimentera sig fram till det man känner att man mår bäst av! Det jag däremot tycker är att man ska hålla sig till så ren och naturlig kost som möjligt :)

    Lycka till!
    Cissif

    2012-08-03 | 10:23:57
  • Daniel Högberg säger:

    Underbart Cissi! :D Blir så lycklig när jag hör sånt här. Jag har slutat helt att lyssna på några som helst auktoriteter eller experter/högutbildade/läkare sen jag började med LCHF. LCHF vände min värld upp och ner. Vill jag veta något idag så läser jag allt jag kan hitta i ämnet och bildar mig en egen uppfattning, oavsett om den uppfattningen är politiskt o-korrekt eller ej godkänns av etablissemanget.
    Min historia i korthet:
    Började med LCHF för 3 år sen, var extrem sockermissbrukare och för att citera Bitten, "hade det gått injecera socker direkt in i blodet hade jag gjort det". Jag tror jag hade en begynnande diabetes, vet ej, men jag kissade 10-20 ggr per dag och fick ibland yrsel och ramlade nästan ihop efter en socker-hetsätning.
    Iaf, efter 3 dagar på LCHF:
    Efter frukosten ifanns sig ett lugn i magen jag aldrig upplevt tidigare, det var som om magen inte fanns.
    Efter några veckor på LCHF:
    Min pollenallergi kom aldrig det året, har inte visat sig sen dess. :)
    Jag var jämt lös i magen, nu är jag alltid hård i magen, vilket jag älskar. Så otroligt skönt varje gång man blir helt förvånad när papperet är rent efter första draget ;P Jag tror det är ganska naturligt med hård avföring, för inte sprang vi runt på slätterna i vår tidiga historia med diarée rinnandes längs bena hela dagarna, nej, när vi åt vår naturliga kost så hade vi naturligtvis en fast avföring. Tänk dig sjukdomsspridningen med diaréer varje dag!
    Mitt tandkött var rött svullet och blödde jämt tidigare, så fort jag nuddade med tandborsten så började det blöda, varje dag.. Nu blöder det i stort bara när jag tandtrådar, och då väldigt lite. Numer är tandkött rosa, platt och friskt, och blöder bara lite om jag skulle skippa att borsta tänderna i 3-4 dagar. Skulle jag äta ännu mer strikt LCHF så skulle jag antagligen inte behöva borsta alls, dvs, som för alla djur i naturen som äter sin naturliga kost, inte borstar de tänderna.
    Lugnet i huvudet är fantastiskt sen jag började med LCHF, inte minst koncentrationen, innan LCHF kunde jag bara koncentrera mig i 15-20 min innan tankarna flöt iväg, men nu bestämmer jag själv hur länge jag vill koncentrera mig. Skolan gick åt helvete för mig, hade jag ätit LCHF hade jag definitivt klarat den MYCKET bättre.
    Nåja.. det var lite kort om min 3,2 -åriga LCHF resa.

    Svar: Rolig och intressant läsning! Har inte tänkt på det förrän nu när du skriver det, men jag har också under min uppväxt haft blödande tandkött - det är helt borta idag! Visst blir man lika förvånad/lycklig varje gång man är den ENDA på jobbet som inte har paltkoma efter lunch! ;DPrecis som du läser jag mig till hur man kan justera kosten efter behov: det är bara att testa och är det något som inte funkar så får man helt enkelt prova något annat.

    Fantastiskt att höra att du blivit av med så många besvär under de här 3 åren - finns liksom inget som motiverar en att gå tillbaka till gamla vanor :)
    Cissif

    2012-08-03 | 10:39:26
    Bloggadress: http://blogg.hogbergphotography.com
  • Tvillingsyster säger:

    Det var härlig läsning det här. Jag hade ingen aning att man kunde bli så här bra med diabetes typ 1. Har själv aldrig haft diabetes. Började äta enligt LCHF januari 2009. Min total kolesterol är nästan 12, men jag äter inga statiner - det är mitt eget beslut. Jag hag själv läst böcker och i webben om kolesterol - bl a Uffe Ravnskov, där han skriver att kolesterol är nödvändigt för oss och att högt kolesterol är inte en riskfaktor speciellt för äldre kvinnor (är själv 63 år). Tvärtom kan statiner förkorta ditt liv istället. Det är vanligare att de med låg kolesterol får stroke, hjärtinfark osv än de med hög kolesterol.

    Svar: Tack för informationen! Man måste helt enkelt vara sin egen doktor: mår jag bra? Då fortsätter jag såhär. Mår jag dåligt? Då får jag göra förändringar.

    :)
    Cissif

    2012-08-03 | 11:02:46
  • Nisse säger:

    För ett tag sen publicerade SBU resultatet av sitt arbete om mat för diabetiker. Resultatet blev väl att det är patienten som själv bestämmer vad han/hon vill äta och sjukvården ska vara behjälplig med råd och hjälp angående den valda kosten. I och för sig ingick väl inte strikt LCHF i upplägget, men i alla fall nån mellanmodell. Så man ska inte nöja sig när läkarna och dietisterna kommer med sin Tallriksmodell. Man ska kräva att de enl SBU ska kunna förmedla råd även om annan kost.

    Svar: Tack för din kommentar - det hade jag ingen aning om! Frågan är bara hur mycket råd och hjälp de skulle kunna ge om LCHF/lågkolhydratskost: har en känsla av de många gånger inte VILL ta reda på mer om den livsstilen.
    Tack igen!
    Cissif

    2012-08-03 | 15:08:43
  • Mats Lindgren säger:

    Underbart att läsa om din hälsoresa. Själv var jag bara typ 2 diabetiker men jag hade många andra sjukdomar som också tillhör de metabola sjukdomarna. Jag är frisk från allt numera och mår toppen. Det tog dock 40 år innan jag fattade galoppen. Jag får ständigt höra att LCHF-kost inte hjälper typ 1:are därför är det extra roligt att höra om dina upplevelser. Får jag publicera lite om dina erfarenheter på min blogg?

    Ha det gott hälsar

    Mats Lindgren

    Svar: Jag tycker att det är fantastiskt att typ 2 diabetiker kan bli helt fria från medicinering! Så häftigt att inte bara vikten utan även många andra hälsofaktorer påverkas genom att man ändrar sin kosthållning :)Du får gärna skriva om mina erfarenheter på din blogg: vad heter den?

    Ha det bra,
    Cissi
    Cissif

    2012-08-03 | 16:03:42
    Bloggadress: http://fethalsa.wordpress.com
  • ylva säger:

    Tack cissi! Har diabetes sedan 1957 och fått gastropares för cirka 30-35 år sedan. Började med illamående - visste inte då att jag fått gastr0pares. Skulle ju inta så fettsnåla produkter som möjligt sedan diabetesdebuten och kolydrader pratades det inte om! Har sedan 2005 en insulinpump eftersom absorprotionen av insulinet blev obefintligt. Tack vare cissi introduktion av LCH kan jag klara mig bättre och inte injicera lika mycket insulin och därav mår bättre i sockret och kan äta gott och lättare trots ovan. För mycket insulin i injektionerna ger ju även svårigheter med "knölar" vilket försvårar insulinupptaget i kroppen! Tack återigen för din introduktion av lchf! Tror även att träning för diabetiker (muskler) gör det lättare för insulinupptag och välbefinnande över huvudtaget. Kul cissi!


    Svar: Jag är så glad för din skull; att du kan äta mer "riktig" mat igen! Kommer ihåg alla de där äckliga rörorna som dietisten ville att du skulle mixa ihop :PKram!
    Cissif

    2012-08-03 | 18:25:30
    Bloggadress: http://cissif.logg.se
  • Matheus Willamo säger:

    Du borde ha en gilla knapp på din blogg till facebook och lite reklam om LCHF på sidorna..

    Svar: Ja, jag håller på att lista ut det där med Gilla-knappen.... ;)
    Cissif

    2012-08-03 | 20:28:40
  • Anne säger:

    Hej Cissi
    Jeg vil bare spørge, om du først nu har fået gode værdier på langtidsblodsukker, kolesterol med mere? Havde du ikke spist LCHF i 3 år?

    Svar: Hej, Anne
    Jag började äta LCHF sommaren 2009 och då hade inte värdena hunnit förbättras till det stundande läkarbesöket (var hos läkaren vid ungefär samma tidpunkt som i år).
    Det var först förra året (2011) som jag själv intresserade mig för vad alla prover man tar visar och DÅ höjde läkaren en varningens finger för kolesterolet. Mitt kolesterolvärde har höjts sedan dess, men det är bara det bra som har ökat.
    De andra proverna var inte lika viktiga att titta på vid det tillfället, men de har tydligen förbättrats ytterligare under det senaste året.

    Bra att du frågar - nu fick jag fundera lite själv också :)
    Cissif

    2012-08-04 | 08:59:36
  • Mats Lindgren säger:

    Cissi, min blogg heter Fet Hälsa www.fethalsa.wordpress.com

    Hälsningar från Mats

    2012-08-04 | 17:52:11
    Bloggadress: http://fethalsa.wordpress.com
  • ylva säger:

    Tycker det är fantastiskt att du VÅGAT prova själv med KOST och TRÄNING! Tror och hoppas att du slipper komplikationer som medföljder diabetes - samt dina fantastika värden i alla parametrar! Kanske man inom sjukvården kan relatera till dina experiment! Håller med inlagda kommentarer! Många intressanta! Kul att så många intresserar sig - hoppas även att den 12-åriga dottern kan slippa komplikationer p g a pappans intresse! kram

    Svar: Ja, verkligen - kul att folk vågar testa själva :)
    Cissif

    2012-08-04 | 19:47:35
    Bloggadress: http://cissif.logg.se
  • Fredrik säger:

    Jag är en person som absolut inte ställer mig bakom LCHF eller råd från exempelvis kostdoktorn...MEN jag tycker det var väldigt konstigt att din läkare inte kunde ge dig ett vettigare svar på påståendet "allt fett du vräker i dig". Så, för att ge lite klarhet i hans "oro?" så fungerar det nämligen såhär: I blodet finns det massor av olika transportproteiner och ett av detta proteiner transporter kolesterol (främst LDL). När kolesterolet binder till detta protein har det lättare för att oxideras och oxiderat kolesterol påskyndar åderförkalkning. Jag är dessutom säker på att LDL-kolesterol går att undvika rätt enkelt även vid LCHF om man bara väljer "rätt" fett. Hoppas du fattade något av det jag skrev och lycka till i framtiden.

    Svar: RÄTT fett är precis vad LCHF handlar om :), sedan hänvisar jag gärna till tidigare kommentarer där man bland annat tar upp Ulf Ravnskovs forskning kring ämnet kolesterol
    Tack för din feedback! :)
    Cissif

    2012-08-04 | 20:01:05
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Hej Hej, Verkligen super kul att värdena är så kanon bra. Har bara en liten fråga till dig, hur stor/liten mängd kolhydrater äter du per mål eller per dag? Man kan ju ta bort alla kolhydrater eller så kan man ta bort vis del så som rent socker. Jag undrar eftersom att du tar insulin så jag antar att du äter en liten del kolhydrater då? Kan man fråga hur mycket?? =) Jag tar lantus (långsamt) och humalog (snabb), så det är den typ av insulin som jag har någon kunskap om. Grattis en en gång till dom underbara och fantastiska värdena. =) Trevlig vecka. /Sabine

    Svar: Hej Sabine
    Kul att du hittade hit :)
    Jag räknar inte kolhydrater per dag, utan jag försöker hålla mig till ett så lågt kolhydratvärde/100 g som möjligt. Men jag äter en del grönsaker, nötter, frön mm som innehåller högre andel - beroende på hur mina blodsockervärden ligger/har legat under tidigare dagar får jag justera maten efter det.

    Ibland kan det hända att jag äter något som innehåller upp till 20-25 kolh/100g, men då använder jag ytterst lite av det livsmedlet i matlagningen.
    Grädde, keso, yoghurt, creme fraiche, mjölk mm innehåller mjölksocker som - trots det låga kolh.värdet - höjer mina värden.
    Grädde och creme fraiche är det enda jag äter av ovanstående, men det blir ganska sällan och framförallt först när jag har tränat många dagar i rad: då behöver jag inte lika mycket insulin.

    Jag tar också Lantus och Humalog. Lantusen delar jag upp på två tillfällen: morgon och eftermiddag/kväll. Den totala dosen är 11, men så snart jag börjar jobba igen - semester nu - kommer jag att sänka till 10.
    Vad gäller Humalogen så beror det litegrann på hur dagen ser ut, vad jag äter, när jag tränar mm men jag tar ca 1-4 enheter per måltid. Vissa dagar kan jag hoppa över måltidsinsulinet helt och hållet.

    Hur ser dina doser ut? Äter du lågkolhydratskost?

    Tack för fina ord :)
    Cissif

    2012-08-05 | 17:49:15
    Bloggadress: http://www.valbefinnaren.blogg.se
  • Mattias säger:

    Kul att höra! Om jag förstått det rätt så kan man inte lita på HbA1C-värdet när man äter lågkolhydratkost (enligt Chris Kresser). Kolla även in hans video på Youtube "I have high cholesterol and I don´t care".
    Jag har med den i mitt inlägg om mina kolestrolvärden

    Svar: Aha! Det hade jag ingen aning om - måste genast titta på den filmen.TACK för informationen :D
    Cissif

    2012-08-05 | 22:25:39
    Bloggadress: http://www.functionalfitness.se
  • (Fd) anhörig till avliden äldre diabetiker typ 2 säger:

    Tack för din blogg och lyckosam förbättrad egen hälsa.

    Jag själv var anhörig till äldre diabetiker typ 2, som levde på kommunalt äldreboende. Där tyckte man att jag var en besvärlig anhörig på många sätt, bl a för att jag ställde krav på maten ur flera perspektiv, dels att maten skulle bli bättre för alla äldre, men inte minst att maten skulle bli anpassad till diabetiker. Alla andra önskemål på anpassad kost gick ju för sig, typ till allergiker, vegetarianer, gluten/laktos/mjölkprotein intolerans, religiösa skäl, men ingen anpassad kost till diabetiker.

    Svar: Tack för de orden
    Det är fruktansvärt hur avsaknaden av kunskap om diabetes - typ 1 som 2 - är så bristfällig: framförallt i de sammanhangen. Det verkar som att den generella uppfattningen om sjukdomen är att man kan medicinera bort komplikationerna: "det är väl bara att ta lite extra insulin! Sätt in statiner så sänker vi kolesterolet! Jaha, ingen känsel i benen - äh; det är följdsjukdomar som man får räkna med"
    Hemskt!
    Skönt att du försökte stå på dig för din anhöriga och tack för att du delade med dig - önskar verkligen att man får upp ögonen och ökar kunskapen inom äldrevården...
    Cissif

    2012-08-06 | 09:48:08
  • Sara säger:

    Åååå vad glad jag blev av ditt inlägg då jag har samma sjukdom som du alltså en släng av diabetas bara ;) Dock är inte min läkare så vänlig när det kommer till kolesterol utan hävdar bestämt att jag kommer dö om jag ine börjar äta medicin mot höga blodfetter typ nu..

    Svar: Men han kan ju inte tvinga dig, eller hur? Flera i kommentarsfältet som hänvisar till olika studier i ämnet: plocka med det till din läkare nästa gång vettja! :)
    Lycka till :)
    Cissif

    2012-08-09 | 11:39:19
    Bloggadress: http://www.sarastassar.se
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Hej på dig, Jag tar 28 enheter lantus totalt, också uppdelat till en gång på morgonen och en gång på kvällen.

    Jag skulle inte påstrå att jag äter en lågkolhydratskost... eller vad är definitionen egentligen?! =) Försöker äta kolhydrater ELLER protein i varje måltid, alltså inte blanda. Och så äter jag frukt, bär eller nötter som mellis. Jag gör så att jag "gissar"/räknar ut hur många gram sockerarter det är i min måltid, brukar blir runt 50g. Och för varje 8gram tar jag en enhet... ungefär. Men jag underviker rent socker, men äter fullkornsprodukter, potatis och annat mer kolhydrater. Blir ungefär 150-200gram kolhydrater/dag alltså mellan 19 och 25 enheter humalog.
    Men jag har upptäckt nu att jag gått ner i vikt, vilket jag inte vill eftersom att jag redan är smal så nu funderar jag på om det kan bero på att jag inte äter tillräckligt med kolhydrater.... så kroppen istället får ta av lagrat fett (det lilla som finns). =)

    På tala om fett... jag undviker mjölkprodukter så mycket jag kan så jag undrar varifrån man får fett om det inte är från dessa produkter. Nötter, kött, fisk, oljor.... något mer?

    Får jag fråga om du kollar dina keton värden? Jag har själv fått såna stickor från min diabetessköterska.

    Kram

    Svar: En strikt LCHF-kost innebär att man äter upp till 20g kolhydrater per dag. Man är mer eller mindre liberal vad gäller det och en del tittar mer på VAR kolhydraterna kommer ifrån, snarare än räknar antalet gram per dag.Det jag dock upplever som generellt är att all form av bröd, pasta, potatis och ris är uteslutet. De flesta plockar också bort frukt.

    Att du är smal behöver inte nödvändigtvis bero på att du äter för lite kolhydrater: många jag har läst om har inga intentioner om att gå ner i vikt med sin LCHF-kost - snarare behålla vikten och må bra! :) Vad jag har lärt mig är att LCHF inte är designat endast för personer som vill gå ner i vikt, utan för att kroppen ska nå den vikt som är optimal för var och en.
    Kanske kan mejerierna vara ett sätt för dig att "gå upp" i vikt istället? Vad är anledningen till att du utesluter dem?

    Kokosfett är en superbra källa till fett (http://cissif.blogg.se/2012/june/kokosfett.html) - men akta dig för det processade kokosfettet i silvriga förpackningar som man kan få tag på i livsmedelsbutiker!
    Även avocado är rik på fett liksom majonnäs (jag gör oftast min egen). Ägg är ett toppenlivsmedel (http://cissif.blogg.se/2012/july/varfor-alla-dessa-agg.html) för både fett, mineraler och vitaminer.

    Jag mäter inte mina ketonvärden - gör du? Vad visar de? :)

    Cissif

    2012-08-14 | 21:32:28
    Bloggadress: http://www.valbefinnaren.blogg.se
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Jag har varit smal hela mitt liv, och gick upp i vikt när jag fick diagnosen som 21 åring. För tidigare hade kroppen bara använt fettet och inte sockret eftersom att inget insulin fanns.. Eftersom att jag alltid varit smal så har jag alltid haft koll på när jag går upp eller ner. Och jag började gå ner när jag drog ner på kolhydraterna. Men sen behöver det ju givetvis inte vara så... de skulle ju lika bra kunna vara så att mitt Hba1c inte var bra och kroppen inte kunnat använda kolhydrater. Så det bästa är att prova sig fram. Nu ska jag till Indien om 4 månader och ska satsa lite extra på att gå upp, jag är rädd att jag ska bli magsjuk och gå ner för mycket i vikt. =) Har du varit i Indien?

    Anledningen till att jag försöker undvika mejeri produkter så mycket som möjligt är för att jag anser att människor inte borde dricka bröstmjölk från en annan varelse. =) Jag tror inte det är rätt helt enkelt. Inte för att jag är allergisk eller vegetarian eller så.

    Ägg, avokado och kokosfett tycker jag om. Majonäs kanske man skulle göra själv. Annars är det inte direkt en favorit. Jag ska läsa igenom dina inlägg du nämnde, vid ett annat tillfälle. Nu ska vi ha filmkväll här hemma. =) Trevlig kväll på dig.

    PS. Jag kollade keton värdet för några dagar sen och det var lägsta möjliga.

    Svar: Lycka til - det gäller att hitta sin egen gyllene medelväg :)
    ha en bra vecka
    Cissif

    2012-08-17 | 21:22:35
    Bloggadress: http://www.valbefinnaren.blogg.se
  • Stefan säger:

    Ett tips ! www.kunskapskällan.se

    Svar: Tack :)
    Cissif

    2012-10-03 | 19:32:23

Kommentera inlägget här: