cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Två olika pizzor

Kategori: LCHF min mat

Bakade pizza i lördags; jag var osäker på om någon var nötallergiker så det fick dels bli den vanliga jag gör på mandelmjöl och sen en med halloumiost i botten - det receptet hittade jag här men jag bytte ut en ingrediens (den kommer att stå inom parentes i receptet).
Pizzabotten nr1
50 g smör
1,5 dl vatten
3 ägg
4,5 dl mandelmjöl (ett bra mandelmjöl är det spanska som numer även finns i vissa Life-butiker, jag brukar även beställa det från LCHF-butiken)
1 tsk bakpulver
2 tsk fiberhusk (står vanligtvis på glutenhyllan i mataffärerna)
Lite salt
 
Smält smör, häll i vatten och rör om. Rör i ett ägg i taget. Blanda alla torra ingredienser, rör sedan i smörsmeten.
Låt svälla 10-15 minuter, bred sedan ut den på en bakpappersklädd plåt.
Ställ in i 175 graders ugnsvärme och ta ut innan den är helt genomgräddad - ska nästan vara kletig inuti annars lägger sig fyllningen bara som ett lock ovanpå. Låt svalna innan all fyllning lägg på.
 
 
Pizzabotten nr 2
2 dl riven halloumiost
1 ägg
0,5 dl grädde
1 msk kokosmjöl (finns även det att köpa i LCHF-butiken)
1 msk fiberhusk
(originalreceptet innehåller 2 msk pofiber istället för ovan och finns ofta att få tag på i glutenhyllan)
 
Rör ihop alla ingredienser och låt svälla 10 minuter.
Bred ut på en bakpappersklädd plåt - den här degen täckte ca 50%. Grädda på 250 grader i ca 10 minuter.
 
 
Min fyllning:
 
Tomatsås
Krossade tomater
1 tsk tacosås
Svartpeppar
Salt
1 sardell
Några blad hackad färsk basilika
 
Skinkan
Finriven kassler
 
Jag letar alltid efter köttpålägg med så lite e-ämnen och socker/dextros som möjligt. Det är svårt att hitta så det bästa alternativet har hittills varit kassler - men man måste läsa innehållsförteckningen noga även på den! Hög kötthalt och lite e-ämnen, så lite socker som det går.
 
Riven fet ost som är gräddig i smaken - jag köper alltid en hel ost och river själv: vill inte ha alla tillsatser som den färdigrivna innehåller :P
 
Toppa sen med oregano!
 
Ugnen ska vara på 200 grader och pizzorna får stå till de fått fin färg :)
 
Smaklig!
 
 
 

Kommentarer

  • C säger:

    Yeay! Ska lätt testa pizzanr1 nästa gång vi ska göra egen :D

    Svar: Gör det :D
    Cissif

    2012-09-12 | 23:42:30

Kommentera inlägget här: