cissif

Diabetes/CrossFit/LCHF

Tisdagens middagstips!

Kategori: LCHF min mat

Består idag av:
Marinerad laxfilé med ugnsrostade grönsaker, gratinerad fänkål och dragonmajonnäs :)
 
 
 
 
 
Marinad till laxen:
Olivolja
Sambal oelek
vitlök
Ingefära
Några droppar worcestershiresås
Lite vitvinsvinäger
Salt
Marinera laxen i ca 20 min, stek sedan i smör! Jag använde grillpanna och stekte snabbt på ganska hög värme, därefter får laxen "vila" när plattan är avstängd. 
 
Ugnsrostade grönsaker:
Tog färdiga, tinade grönsaker
Olivolja
Havssalt
Häll ut olivolja i en plåt, släng i grönsakerna, salta med havssalt och blanda runt. In i ugnen på 225 grader ca 20-25 min.
 
Gratinerad fänkål: (hittade receptet i Anna Halléns bok LCHF Husmanskost)
Fänkål
Riven ost
Något att smörja ugnsformen med (jag tog kokosfett utan smak)
Smörj en ugnsform, skär fänkålen i fina bitar. Häll över fänkålen i formen, strö över osten. Gratinera på 225 grader 20-25 min
 
Dragonmajonnäs
Använder alltid samma bas till majonnäsen numer! Bara annorlunda kryddning
1 ägg
1,5-2 dl rapsolja
Salt
Vitvinsvinäger
Vitpeppar
Dragon
Dijonsenap
Häll alla ingredienser i ett mixerglas, täll i mixerstaven och kör igång! ;) Dra mixern långsamt uppåt samtidigt som den är igång - rucka lite på den på vägen.
 
 
 
Åt ute även ikväll <3
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: